Zadania i formy Public Relations

5/5 - (3 votes)

podrozdział pracy licencjackiej

Podstawowym warunkiem stosowania Public Relations jest dokładne poznanie działalności przedsiębiorstwa i zgromadzenie odpowiednich informacji dotyczących jego funkcjonowania. Zgromadzone i odpowiednio wyselekcjonowane informacje są narzędziem oddziaływania na otoczenie. Informacje te mogą być różne w zależności od grupy otoczenia. Przed selekcją i doborem informacji należy więc przeprowadzić charakterystykę grup otoczenia jako podmiotu oddziaływania.

Stosowanie działań w sferze Public Relations może być skuteczne, jeżeli jest oparte na wspólnym przedmiocie zainteresowań. Działania w tym zakresie nie mogą być jednak identyczne w stosunku do różnych grup otoczenia. Stosując Public Relations, należy przeprowadzić analizę zainteresowań poszczególnych grup w celu odpowiedniego zróżnicowania programu działań. Ogólnie rzecz biorąc  polegają one na:

  • w stosunku do finalnych nabywców: upowszechnianiu informacji na temat produkcji, dystrybucji, zastosowań wytwarzanych produktów; zmianie postaw wobec produktów, przedsiębiorstwa; stwarzaniu szans rozwojowych na poszczególnych rynkach;
  • w stosunku do pracowników własnego przedsiębiorstwa: stwarzaniu możliwości szkolenia w dziedzinie kontaktów z otoczeniem; kreowaniu postaw zadowolenia i dumy z pracy, przedsiębiorstwa oraz wytwarzanych przez nie produktów;
  • w stosunku do akcjonariuszy: upowszechnieniu informacji o perspektywach działania przedsiębiorstwa, planach, dokonywanych zmianach w zarządzaniu, koniecznych nakładach finansowych;
  • w stosunku do mieszkańców miasta-siedziby przedsiębiorstwa: upowszechnianiu informacji o przedsiębiorstwie i jego produktach; informowaniu o celach, perspektywach i sposobach działania przedsiębiorstwa oraz o jego akcjach na rzecz najbliższego otoczenia[1].

Reasumując należy stwierdzić, że do podstawowych zadań Public Relations zalicza się:

  1. Reputacja, jej ochrona i poprawa. Głównym zadaniem PR jest troska o dobrą reputację-wizerunek firmy, czyli tam gdzie trzeba-jej ochrona, zaś tam gdzie jest ona „niezła”-dalsze jej umacnianie.
  2. Służba informacyjna. Jednym z podstawowych zadań RP jest rozpowszechnianie informacji o firmie, używając różnorodnych mediów interpersonalnych oraz masowych.
  3. Komunikowanie marketingowe. Public Relations wspomagają marketing firmy, między innymi przez nagłaśnianie nowych produktów, wykazywanie zalet towarów już utrwalonych na rynku itd.
  4. Relacje inwestycyjne. W tej sferze aktywności chodzi przede wszystkim o utrzymanie dobrych kontaktów z akcjonariuszami.
  5. Relacje finansowe. Chodzi o utrzymanie dobrych kontaktów z bankami, analitykami finansowymi, dziennikarzami ekonomicznymi.
  6. Relacje ze społecznościami i władzami lokalnymi. Podtrzymywanie korzystnych układów z lokalnymi politykami, władzami samorządowymi organizacjami społecznymi.
  7. Relacje z własnymi pracownikami. Komunikowanie się oraz wzajemne zrozumienie kierownictwa i załogi.
  8. Organizacja firmowych imprez promocyjnych. Przygotowanie tras zwiedzania zakładów, przyjmowanie wybitnych gości, organizacja „drzwi otwartych”, konferencji prasowych, itp.
  9. Rozwiązywanie nagłych problemów firmy. Gdy zaistnieje kryzys PR stara się minimalizować jego wpływ na wizerunek firmy.
  10. Kwestowanie i sponsoring. Public Relations ma często decydujący głos w rozpatrywaniu wniosków o finansowe wsparcie, sponsorowanie osób, instytucji i imprez. W organizacjach społecznych ma także zadanie pozyskiwania funduszy.
  1. Lobbing. Sztuka skutecznego wywierania wpływu prowadzonego zgodnie z zasadami prawa i moralności[2].

Działalność Public Relations przybiera różne formy. W poniższym zestawieniu przedstawiono przykłady działań w ramach form PR. Współpraca ze środkami masowego przekazu została tutaj podzielona na formę prasową oraz formy radiową i telewizyjną.

Forma prasowa

  • działalność rzecznika prasowego;
  • notatki prasowe (np. o podpisanych umowach, ważniejszych wydarzeniach, itp.);
  • wywiad w prasie z dyrektorem firmy;
  • reportaż o współpracy firmy z instytucjami naukowymi;
  • oświadczenia prasowe (odpowiedź na krytykę);
  • zwoływanie konferencji prasowych.

Forma telewizyjna

  • reportaż o przygotowaniach do uruchomienia nowej produkcji czy otwarciu nowego oddziału danego przedsiębiorstwa;
  • filmy video o historii firmy lub o procesie technologicznym.

Forma radiowa

  • reportaż w /o laboratorium firmy;
  • audycja o sukcesach eksportowych;
  • rozmowa z ekspertem – pracownikiem firmy.

Forma wydawnicza

  • broszury, ulotki, foldery o firmie, jej organizacji, historii, zakresie produkcji;
  • kalendarze firmowe, bilety wizytowe, etykiety samoprzylepne ze znakiem firmowym;
  • druki okolicznościowe.

Forma wystawiennicza

  • wystawy dorobku firmy;
  • stała ekspozycja ilustrująca historię rozwoju firmy;
  • stoiska informacyjne na prestiżowych wystawach i targach.

Forma pocztowa

  • wysyłanie listów okolicznościowych (np. życzeń świątecznych i noworocznych);
  • wysyłanie zaproszeń na imprezy firmowe;
  • utrzymywanie kontaktów listownych i telefonicznych z klientami.

Spotkania

  • konferencje, seminaria, np. na temat nowych technologii produkcji;
  • spotkania i utrzymywanie kontaktów osobistych z ludźmi biznesu, klientami, ekspertami;
  • przyjęcia.

Zwiedzanie

  • dni otwarte dla klientów firmy;
  • pokazy pracy ciekawych jednostek firmy;
  • spotkania z ekspertami.

Forma upominkowa

  • wręczanie upominków przypominających o istnieniu firmy (teczki, kalendarze)

Świadczenia charytatywne

  • przekazywanie pieniędzy na cele charytatywne;
  • utrzymanie domu dziecka;
  • przekazywanie urządzeń jednostkom społecznie użytecznym (np. komputera szkole);

Sponsoring

  • sponsorowanie zawodów sportowych oraz drużyn sportowych;
  • sponsorowanie imprez kulturalnych;
  • sponsorowanie działalności naukowej[3].

[1] L. Garbarski, I. Rutkowski, W. Wrzosek, dz. cyt., s.497.

[2] wizerunek.com.pl/zadania.html

[3] W. Budzyński, dz. cyt., s. 20-22.

Dodaj komentarz