Praca z pedagogiki – konspekt lekcji
Komunikacja uczniów z nauczycielami – metaplan
Jak jest:
1. uczniowie
- niechęć do nauczyciela
- zakładanie z góry, że nauczyciel nie chce słuchać wyjaśnień
- myślenie typu: „co On tam wie”?
- oszukiwanie i kłamanie nauczyciela
- wykorzystywanie naiwności lub samej dobrej woli nauczyciela
- nieumiejętne wypowiadanie się
- strach przed nauczycielem
- strach przed reakcją reszty grupy
2. nauczyciel:
- przynosi domowe problemy do pracy
- wykazuje niechęć do rozmowy z uczniami uważając, że sam wie wszystko najlepiej
- nie ma wspólnego tematu z uczniami
- uważa że rozmowa z uczniem to strata czasu
- brak zasad wspólnej komunikacji nauczyciela z uczniem
- publiczne karanie za wypowiedzi nie odpowiadające nauczycielowi
Jak powinno być:
1. uczeń
- wyraża chęć do wspólnej komunikacji
- potrafi wysłuchać argumentów nauczyciela
- przestrzega określonych zasad komunikacji
- jasno i przejrzyście wyraża własne zdanie
- potrafi logicznie uargumentować swe postulaty
2. nauczyciel
- umie słuchać ucznia
- potrafi prowadzić z uczniem rozmowę na zasadach partnerstwa
- nie zawsze jego zdanie musi być najważniejsze
- jest otwarty na wszelkie propozycje
Dlaczego nie jest tak jak być powinno?
- poprzedni system stworzył w uczniach obraz nauczyciela niedostępnego mentora
- brak określonych zasad komunikacji między nauczycielami i uczniami
- brak obopólnej chęci podjęcia komunikacji zarówno ze strony uczniów jak i ze strony nauczycieli
- zła postawa nauczyciela który publicznie wyśmiewa błędne wypowiedzi
- brak rytuału komunikowania się w szkole
Tabela 1. Analiza SWOT na temat Komunikowanie się uczniów z nauczycielami.
Mocne strony
– wspólne zauważanie i rozwiązywanie zaistniałych problemów – miła atmosfera w szkole – wzajemna pomoc – obopólne zrozumienie |
Słabe strony
– brak reguł komunikacji – rozbieżność tematów, – nieumiejętność słuchania drugiej strony, – nieśmiałość uczniów – niechęć nauczycieli do uczniów |
Szanse
– satysfakcja uczniów i nauczyciela – brak niedomówień – miła atmosfera w szkole stwarzająca warunki do lepszej pracy |
Zagrożenia
– wykorzystywanie jednej ze stron (ucznia lub nauczyciela) – niedomówienia – złości z nawet nienawiść – brak wyników satysfakcjonujących obie strony |
Źródło: opracowanie własne