Banach Cz. ( 1995): Szkoła- instytucja, system, rozwój, Toruń.
Banach Cz. ( 1997): Polska szkoła i system edukacji – przemiany i perspektywy, Toruń.
Bogaj A. ( 1992): Liceum Ogólnokształcące w Polsce, Warszawa
Bogaj A., Kwiatkowski S. M., Szymański M.J. ( 1998): Edukacja w procesie przemian społecznych, Warszawa.
Bogaj M. ( 1996): Funkcjonowanie współczesnej szkoły. Dylematy teorii i praktyki badań, Warszawa.
Bogaj M. ( 1997): Rzeczywistość szkolna w ocenie nauczycieli, Warszawa, Szkoła Zawodowa nr 10.
Bogaj. M. ( 2000): Model szkoły przyszłości, „ Edukacja”, nr 1.
Bogaj M. ( 1995): Opinie nauczycieli o współczesnej szkole. „ Nowa Szkoła”, nr 2.
Bogaj M. ( 1998): Edukacja wobec wyznań teraźniejszości i przyszłości, „ Edukacja”.
Chałasiński J. ( 1948): Społeczeństwo i wychowanie. Socjologiczne zagadnienia szkolnictwa i wychowania w społeczeństwie współczesnym., Warszawa.
Ciczkowski W. ( 1993): Orientacja demokratyczna a propozycje zmian…, Edukacja i dialog nr 4.
Cudak H. ( 1995): Funkcje edukacji szkolnej w Polsce w okresie transformacji ustrojowej.
Delors J. ( 1997): Raport dla UNESCO.
Doroszewski W. ( 1981): Słownik języka polskiego, Warszawa.
Dziewulak D. ( 1997): Systemy szkolne Unii Europejskiej, Warszawa.
Dutkiewicz W. ( 1996): Praca Magisterska. Przewodnik metodyczny dla studentów pedagogiki, Kielce.
Jopkiewicz A. ( red): Edukacja i rozwój: Jaka szkoła?, Jaki nauczyciel? Jakie wychowanie? Kielce.
Kamiński A. ( 1970): Metoda, technika, procedura badawcza w pedagogice empirycznej, W: Studia psychologiczne, T. 19.
Komisja Europejska ( 1997): Nauczanie i uczenie się na drodze do uczącego się społeczeństwa, Biała Księga., Warszawa.
Kotusiewicz A. ( 1997): Myśl pedutologiczna i działanie nauczyciela, Warszawa- Białystok.
Kruszewski K. ( 1987): Zrozumieć szkołę., Warszawa.
Kupisiewicz Cz. ( 1985): Paradygmaty i wizje reformy oświatowych., Warszawa.
Kupisiewicz Cz. ( 1978): Przemiany edukacyjne w świecie, Wyd „ Wiedza Powszechna”, Warszawa.
Kupisiewicz CZ. ( 1995): Koncepcje reform szkolnych w wybranych krajach świata na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych, Warszawa.
Kupisiewicz Cz. ( 1995): Parametry i wizje reform oświatowych, Warszawa.
Kupisiewicz Cz. ( 1997): Wizja szkoły przyszłości – zarys modelu, W: Bogaj A. ( red) Realia i perspektywy reform oświatowych, Warszawa.
Kwiatkowska H, Kwieciński S. (red) ( 1996): Demokracja a oświata, kształcenie i wychowanie, Toruń.
Kwiatkowska H. ( 1997): Edukacja nauczycieli- konteksty – kategorie – praktyki, Warszawa.
Lewin A. ( 1972): O systemie wychowania. Tworzenie systemu wewnątrz szkoły – problemy i technika, Warszawa.
Lewowicki T. ( 1994): Przemiany oświaty, Warszawa.
Lewowicki T. ( 1994): Przemiany teorii edukacji pedagogicznej, Warszawa.
Łobocki M. ( 1984): Metody badań pedagogicznych.
Łobocki M. ( 1989): Trudności wychowawcze w szkole.
Maciaszek J. ( 1984): Współdziałanie szkoły z rodziną ucznia. Problemy opiekuńczo- wychowawcze, nr 5.
Marek E. ( 1993): Zaburzenia interakcji nauczyciela z uczniem „ Edukacja i dialog”.
Ministerstwo Edukacji Narodowej o reformie ( 1998), Warszawa.
Ministerstwo Edukacji Narodowej o sieci szkół ( 1998), Warszawa,
Ministerstwo Edukacji Narodowej o reformie po dwóch latach ( 2000), Warszawa.
Muszyński H ( 1990): System wychowania oraz opieki w szkole i poza szkołą, Warszawa – Kraków.
Nowak S. ( 1985): Metodologia badań społecznych, Warszawa.
Ochmański M. ( 1997): Możliwości i zagrożenia reform edukacyjnych, Warszawa.
Okoń W. ( 1984): Słownik pedagogiczny, Warszawa.
Okoń W. ( 1987): Słownik pedagogiczny, Warszawa.
Okoń W. ( 1987): Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej.
Okoń W. ( 1996): Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa.
Pawelski L. ( 1997): Reforma programowa – pytania i niepokoje. „ Nowa Szkoła”, nr 10.
Pearson A. T. ( 1984): Nauczyciel, teoria i praktyka w kształceniu nauczycieli, Warszawa.
Pilch T. ( 1996): Zasady badań pedagogicznych, Warszawa.
Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego – Uchwała sejmu z dnia 8 styczeń 1999 rok.
Rabczuk W. ( 1997): Strategiczne cele edukacji w świetle raportu J. Delorsa i Białej Księgi Unii Europejskiej, W: Bogaj A: Realia i Perspektywy reform oświatowych, Warszawa.
Rabczuk W. Edukacja narodowym priorytetem akt. Komitet Ekspertów do spraw Edukacji Narodowej, Warszawa.
Radziewicz J., Szymański M. ( 1995): Demokratyzacja szkoły: o jedność rodziny, szkoły, społeczności lokalnej, „ Nowa Szkoła” nr 5-6.
Radziewicz J. ( 1993): Środowisko społeczne szkoły, Wyd. UW, Warszawa.
Raport Komitetu Ekspertów UNESCO
Raport UNESCO Uczę się aby być.
Ratajek Z. ( 1995): Kształcenie wczesnoszkolne w perspektywach zmian w polskim systemie oświatowym. Kielce.
Reforma Edukacji – projekt, MEN ( 1999) Warszawa.
Rozwój edukacji w Polsce, MEN, ( 1996) Warszawa.
Sawisz A. ( 1989): Szkoła a system społeczny, Warszawa.
Schulz R. ( 1992): Szkoła- instytucja – system – rozwój, Toruń.
Schulz R. ( 1996): Antropologiczne podstawy wychowania, Warszawa.
Siemak- Tylikowska E., Kwiatkowska H. Kwiatkowski S.M, ( 1998): Edukacja nauczycielska w perspektywie wymagań zmieniającego się świata, Warszawa.
Strykowski W., Gawrecki L. ( 1990): Metody i środki kształcenia stosowane w szkole, Warszawa.
Suchodolski B. ( 1967): Świat człowieka a wychowanie, Warszawa.
Szczepański J. ( 1975): Rzecz o nauczycielach w wychowującym społeczeństwie, Warszawa.
Szczepański J. ( 1989): Społeczne uwarunkowania rozwoju oświaty, Warszawa.
Szczepański J. „ Raport Klubu Rzymskiego”
Sztumski J. ( 1985): Wstęp do metod i do technik badawczych, Warszawa.
Szymański M. J. ( 1988): Społeczne uwarunkowania przemian edukacyjnych, Warszawa.
Szymański M. J. ( 1995): Opinie nauczycieli o polskiej oświacie, „ Nowa Szkoła”, nr 2.
Szymański M. J. ( 1995): Przemiany oświaty w Polsce w opinii nauczycieli, W: Edukacja w toku przemian, Warszawa.
Szymański M. J. Edukacja w okresie przemian, „ Edukacja”, 1992.
Więckowski R. ( 1997): Dylematy współczesnego systemu edukacyjnego, „ Nowa Szkoła”, nr 3
Wiśniewski W. ( 1975): Niektóre problemy socjologii oświaty, W: Studia Pedagogiczne.
Wojciechowski K. ( red) ( 1986): Encyklopedia oświaty i kultury dorosłych, Wrocław.
Wojnar T. ( 1995): Bogdana Suchodolskiego koncepcja kształcenia ogólnego na tle tendencji światowych, ( W): Kanon kształcenia ogólnego ( red. A., Bogaj), Warszawa.
Wołoszyn S. ( 1993): Nauczyciel – przegląd historycznych funkcji, ( W:) Encyklopedia Pedagogiczna W. Pomykało ( red) Warszawa.
Zborowski J. ( 1964): Stosunki społeczne w klasie szkolnej, Warszawa.
- Bandura W., Walters R. H., Agresja w okresie dorastania, Warszawa 1968
- Bilińska – Sucharek E., Opór wobec szkoły, dorastanie w perspektywie paradygmatu oporu, Słupsk 2000
- Czapów Cz., Młodzież a przestępstwo, Warszawa 1962
- Czapów Cz., Wychowanie resocjalizujące, Warszawa 1978
- Dutkiewicz W., Przewodnik metodyczny dla studentów pedagogiki, Kielce 1998
- Górski S., Metodyka resocjalizacji, Warszawa 1985
- Grzegorzewska M., Pedagogika specjalna, Warszawa 1964
- Hilgard E., Wprowadzenie do psychologii, Warszawa 1967
- Jerschina J., O niektórych zagadnieniach teoretycznych badania orientacji socjocentrycznych i egocentrycznych młodzieży. Studia z socjologii młodzieży i wychowania. Zeszyty Naukowe UJ, t.3., 1979
- Kamiński A., Metoda, technika, procedura badawcza w pedagogice empirycznej, [w:] Metodologia pedagogiki społecznej, (red.) R. Wroczyński i T. Pilch, Wrocław, Warszawa, Kraków, Gdańsk 1974
- Kłoskowska A., Kultura masowa, Warszawa 1980
- Konopnicki J., Niedostosowanie społeczne, Warszawa 1972
- Konopnicki J., Zaburzenia w zachowaniu się dzieci szkolnych i środowiskowych, Warszawa 1957
- Kupisiewicz Cz., Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa 1996
- Lipkowski O., Dziecko społecznie niedostosowane i resocjalizacja, Warszawa 1971
- Lipkowski O., Pedagogika specjalna, Warszawa 1984
- Lipkowski O., Resocjalizacja, Warszawa 1986
- Łobocki M., Metody badań pedagogicznych, Warszawa 1978
- Marek A., Nowy realizm w prawie karnym Stanów Zjednoczonych, „Państwo i Prawo” 1980 nr 7
- Marek A., Prawo karne, Zagadnienia teorii i praktyki, Warszawa 1997
- Muszyński H., Teoretyczne problemy wychowania moralnego, Warszawa 1965
- Nowak S., Metodologia badań społecznych, Warszawa 1970
- Okoń W., Słownik pedagogiczny, Warszawa 1984
- Olechnicki K., Załęcki P., Słownik socjologiczny, Toruń 1999
- Ostrihańska M., Psychologiczne determinanty niedostosowani społecznego i przestępczości, Wrocław 1972
- Pieter J., Ogólna metodologia pracy naukowej, Wrocław – Warszawa 1967
- Pilch T., Zasady badań pedagogicznych, Wrocław, Warszawa, Kraków, Gdańsk, 1977
- Pospiszyl K., Żabczyńska E., Psychologia dziecka niedostosowanego społecznie, Warszawa 1980
- Pszczółkowski T., Mała encyklopedia prakseologii i teorii organizacji, Wrocław 1979
- Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna, Wybrane zagadnienia teoretyczne i metodyczne, Warszawa 1995
- Pytka L., Teoretyczne problemy diagnozy w wychowaniu resocjalizacji, Warszawa 1986
- Pytkowski W , Organizacja badań i ocena pracy naukowej, Warszawa 1985
- Ranchsburg, J. Lęk, gniew, agresja, Warszawa 1993
- Sawicka K., Polska myśl resocjalizacyjna, Warszawa 1993
- Skorny Z., Mechanizmy regulujące ludzkiego zachowania, Warszawa 1989
- Słownik psychologiczny, (red.) W. Szewczyk, Warszawa 1995
- Sośnicki K., Istota i cele wychowania, Warszawa 1964
- Spionek H., Psychologiczna analiza wykolejania się dziecka, [w:] Materiały do nauczania psychologii, (red.) L. Wołoszynowa, Warszawa 1965
- Spionek H., Zaburzenia psychoruchowe rozwoju dziecka, Warszawa 1965
- Stańdo – Kawecka B., Prawne podstawy resocjalizacji, Kraków 2000
- Szkudlarek T., Wiedza i wolność w pedagogice amerykańskiego postmodernizmu, Kraków 1993
- Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Warszawa 1984
- Tomaszewski T., Wstęp do psychologii, Warszawa 1963
- Węglińska M., Jak pisać pracę magisterską? Oficyna Kraków 2005
- Wilson J. E., Wstęp do badań naukowych, Warszawa 1964
- Zaczyński W., Praca badawcza nauczyciela, Warszawa 1995
- Żabczyńska E., Przestępczość dzieci a szkoła i dom, Warszawa 1974
- Arska-Kotlińska M., Bart J., Wieluński D., Wybrane zagadnienia statystyki dla studiujących wychowanie fizyczne, Wydawnictwo AWF Poznań 2002
- Astrand P.O., Dzieci i młodzież, zdolność wysiłkowa, rozwój fizyczny, Sport Wyczynowy 1992
- Bartkowiak Z., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, WSiP Warszawa 1983
- Bielski J. Metodyka wychowania fizycznego i zdrowotnego, Oficyna Wydawnicza Impuls Kraków 2005
- Bielski J., Metodyka wychowania fizycznego i zdrowotnego, Oficyna Wydawnicza Impuls Kraków 2005
- Bogdanowicz J., Rozwój fizyczny dziecka, PWZL Warszawa 1957
- Brzeziński J., Elementy metodologii badań psychologicznych, Warszawa 1984
- Clark L., Ireland C., Uczymy by mówić, mówimy, by się uczyć, Dom Wydawniczy REBIS Poznań 1998
- Cudak H., Znaczenie rodziny w rozwoju i wychowaniu małego dziecka W: Rozwój dziecka w wieku przedszkolnym, PTHP Warszawa 1999
- Denisiuk L.,Rozwój sprawności motorycznej dzieci i młodzieży w wieku szkolnym, PZWS Warszawa 1969
- Drohomirecka A., Kotarska K., Sposoby pomiaru sprawności fizycznej małego dziecka, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego 2005
- Gniewkowski W., Wlaźnik K., Wychowanie fizyczne, WSiP Warszawa 1985
- Hannaford C., Zmyślne ruchy doskonalą umysł, Oficyna Wydawnicza Medyk Sp.zo.o. Warszawa 1995
- Szopa., Podstawy antropomotoryki, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa – Kraków 2000
- Juras G., Waśkiewicz Z., Mynarski W., Zwinność dziewcząt i chłopców w świetle analizy czynnikowej, Zeszyty Metodyczno-Naukowe, AWF Katowice 1993
- Kozłowski S., Znaczenie aktywności ruchowej w rozwoju fizycznym człowieka, PWN Warszawa 1987
- Kurcz I., Pamięć, uczenie się, język, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa1992
- Kuriata A.,Rozwój fizyczny a sprawność motoryczna uczniów klas sportowych w wieku 7-10lat, Zeszyty Naukowe AWF we Wrocławiu nr 47, 1987
- Kurniewicz – Witczakowa R. i in., Dziecko w wieku przedszkolnym : rozwój fizyczny, rozwój psychiczny i wychowanie, racjonalna opieka domowa i czuwanie nad zdrowiem dziecka, żywienie, PZWL 1978
- Malinowski A., Dziecko poznańskie. Seria: antropologia nr 3, UAM Poznań 1976
- Malinowski A., Norma biologiczna a rozwój somatyczny człowieka, IWZZ Warszawa 1984
- Moniatowicz B., Jelenia Góra , Wydawnictwo Voyager 1992
- Okoń W .,Nowy Słownik Pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie Żak Warszawa 2004
- Osiński W. Antropomotoryka, AWF Poznań 2003
- Piaget J., Rozwój ocen moralnych dziecka, PWN Warszawa 1967
- , BaumanT.,Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Wydawnictwo Akademickie Żak Warszawa 2001
- Popularna Encyklopedia Powszechna, tom x, Oficyna Kraków 1995
- Przetacznik-Gierowska M., Makiełło-Jarża G., Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego, WSiP Warszawa 1985
- Przewęda R., Rozwój somatyczny i motoryczny, PZWS Warszawa 1973
- Przewęda R., Rozwój somatyczny i motoryczny, Wyd. II WSiP Warszawa 1981
- Puśleck W., Badania pedagogiczne, ODN Kalisz 1985
- Raczek J., Motoryczność dzieci i młodzieży, Katowice 1986
- Raczek J.: Wytrzymałości dzieci i młodzieży, RSMSzKFiS Warszawa 1991
- Raczek j., Mynarski W.,Koordynacyjne zdolności dzieci i młodzieży . struktura wewnętrzna i zmienność osobnicza. AWF Katowice 1992
- Raczek J., Koncepcja strukturalizacji i klasyfikacji motoryczności ludzkiej.Monorafie nr 310,AWF Poznań 1993
- Roszkiewicz I., Psychologia rozwojowa dla rodziców. Młodszy wiek szkolny, Nasza Księgarnia Warszawa 1985
- Runiewicz – Witczakowa R. i in., Dziecko w wieku przedszkolnym, PZWL Warszawa 1978
- Skorny Z., Prace magisterskie z psychologii i pedagogiki, WSIP Warszawa 1984
- Szopa J., Mleczko E., Żak St., Podstawy antropomotoryki, PWN Warszawa-Kraków 2000
- Surnyt A., Wójcie-Grzyb A., Sprawność fizyczna dzieci w wieku 6 i 7 lat jako element dojrzałości szkolnej. Roczniki naukowe AWF w Poznaniu Zeszyt 54, 2005
- Szuman S., Psychologia wychowawcza wieku szkolnego, WZK Kraków 1988
- Umiastowska D., Sprawność fizyczna. Podstawy teoretyczne, testy, interpretacja pedagogiczna, Szczecin 1992
- Wlaźnik K., Wychowanie fizyczne w klasach 1 -3. Przewodnik metodyczny dla nauczyciela, Wydawnictwo „Juka” Łódź 1994
- Wolański N., Prizkowa I., Sprawność fizyczna a rozwój człowieka, Sport i Turystyka Warszawa 1976,
- Wolański N., Rozwój biologiczny człowieka, PWN Warszawa 1983
- Wołoszowa L., Młodszy wiek szkolny, w: red. Żebrowska M., Psychologia rozwojowa dzieci
- i młodzieży, Warszawa 1979
- Wołoszynowa L., Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, PWN Warszawa 1982
- Zaczyński.W, Praca badawcza nauczyciela, Warszawa 1987
- Żebrowska M., Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży wydanie szóste zmienione i rozszerzone, PWN Warszawa 1975
- Wołoszowa L., Młodszy wiek szkolny, w: red. Żebrowska M., Psychologia rozwojowa dzieci
Dzięki za pisanie- fajna stronka 😉