Praca nasza dotyczy informatyzacji obsługi hoteli. Jest to zagadnienie bardzo obszerne, ponieważ w ostatnich latach zarówno usługi turystyczne, jak i informatyka przeżywają intensywny rozkwit. Podejmując ten temat chcieliśmy przybliżyć zasady działania i możliwości programów komputerowych używanych w nowoczesnych obiektach hotelarskich.
Branża ta dynamicznie się rozwija. W dużej mierze jest to związane z rosnącą liczbą turystów odwiedzających nasz kraj. W 1990 roku do Polski przyjechało około 19 milionów turystów, a w 1997 roku było ich blisko 88 milionów. Pierwsze symptomy zachodzących zmian to wzrost standardów technicznych, rosnąca liczba obiektów hotelowych oraz nowa kadra wywodząca się z coraz liczniej powstających szkół turystycznych i hotelarskich. Trudno więc dziwić się rosnącej liczbie firm, które oferują właścicielom hoteli coraz szerszą gamę usług oraz produktów, a nie są to tylko meble, wyposażenie łazienek czy zastawy serwisowe.
Coraz więcej firm inwestuje w oprogramowanie wspomagające zarządzanie przedsiębiorstwem. Systemy informatyczne pomagają rozwiązywać problemy związane zarówno z procesami produkcji, magazynowania, transportu jak i sprzedaży, księgowania czy też marketingu.
Wprowadzenie do hoteli nowoczesnych urządzeń informatycznych i telekomunikacyjnych powinno znacząco wpłynąć na przyspieszenie i poprawę jakości obsługi gościa hotelowego. Być może nie każdy recepcjonista od razu przystosuje się do nowych warunków, ale będzie musiał pogodzić się z tym, że sumowaniem czasu i kosztów rozmów telefonicznych zajmą się systemy taryfikacji central abonenckich, a nie jak dotychczas stoper. Z kolei książkę meldunkową zastąpi mu elektroniczny odpowiednik. Jednak na razie komputer w recepcji nie jest jeszcze standardem, szczególnie dotyczy to średnich i małych obiektów hotelarskich.
Proces informatyzacji to nie tylko kwestia instalacji odpowiedniego komputera. Duże znaczenie ma wybór oprogramowania, które ma wpływ na prawidłowe funkcjonowanie danego obiektu. Producenci coraz większą uwagę zwracają nie tylko na łatwość obsługi, ale również na funkcjonalność i możliwości tworzonych przez siebie systemów. O systemach hotelowych traktuje rozdział czwarty.
Część menadżerów hoteli zdecydowała się na zakup specjalistycznych programów już parę lat temu. Niestety większość z nich korzysta z przestarzałego środowiska Microsoft DOS, w związku z tym są nieelastyczne i niepraktyczne w obsłudze. Jednak mogą pochwalić się największą liczbą instalacji, ponieważ nowe systemy pracujące w środowiskach takich jak Linux czy Windows pojawiły się na rynku stosunkowo niedawno i dzięki swoim zaletom dopiero zaczynają opanowywać rynek software’owy. Informacje o środowisku – systemach operacyjnych zamieściliśmy w rozdziale trzecim.
Nasza praca zawiera także informacje uzyskane z obiektów hotelarskich usytuowanych na terenie całej Polski. Opis przeprowadzonych przez nas badań środowiska komputerowego w hotelarstwie zamieszczony jest w rozdziale pierwszym.