Ogólne informacje o producencie:
Producentem systemu rezerwacji i recepcji hotelowej ReHot jest Przedsiębiorstwo Projektowo-Wdrożeniowe „GiP” Spółka z o.o., które skupia wieloletnich pracowników ORBIS-u, doskonale znających zagadnienia komputeryzacji hoteli i biur turystycznych. Dlatego też system ten używany jest głównie w hotelach tej sieci. Zajmuje się także produkcją oprogramowania dla gastronomii, biur podróży oraz biur kongresów.
Oferowane przez „GiP” systemy pracują na komputerach typu IBM PC działających niezależnie lub połączonych w sieci opartej na systemie Novell NetWare.
Adres firmy: GiP Spółka z o.o., ul. Astronomów 3, 01-450 Warszawa, tel./fax.: (0 22) 37 55 75, 37 50 78, 37 51 30
System recepcji hotelowej ReHot
ReHot to kompleksowy system obsługi recepcji i rezerwacji hotelowej, o szerokim zakresie funkcji. Opracowany w Polsce, jest stale rozwijany i dostosowywany do zmieniających się przepisów, (denominacja, wprowadzenie podatku VAT, fiskalizacja). Stosowany jest w dziesiątkach hoteli w całym kraju.
System może być używany w hotelach różnej wielkości, od kilku do kilkuset pokoi. Działa na jednym komputerze PC lub w sieci lokalnej, zarówno z dedykowanym serwerem (Novell NetWare, Windows NT) jak i bez serwera (Personal NetWare, Lantastic, Windows 95/98). Współpracuje z centralami telefonicznymi, drukarkami fiskalnymi, systemami zamków magnetycznych, mini-barów i pay-TV, kasami gastronomicznymi i oprogramowaniem finansowo-księgowym.
Cechy charakterystyczne systemu
- pełny zestaw funkcji rezerwacyjnych i recepcyjnych, dostosowanych do polskich warunków i przepisów,
- niewielkie wymagania sprzętowe (stanowiska z system operacyjnym MS-DOS),
- pełne zabezpieczenie danych i ciągłości funkcjonowania systemu,
- automatyczne odtwarzanie danych po awarii sprzętu lub zaniku zasilania,
- dubler komputera głównego zdolny w każdej chwili do przejęcia jego funkcji,
- zabezpieczenie przed nieupoważnionym dostępem do funkcji systemu,
- współpraca z infrastrukturą techniczną hotelu: centralą telefoniczną, zamkami magnetycznymi, urządzeniem room-status, kasami gastronomicznymi, pay-TV, mini-barami, systemem finansowo-księgowym.
Podstawowe funkcje użytkowe
Rezerwacja
- definiowane allotmenty i typy pokoi,
- rezerwacje grupowe i indywidualne (z wykorzystaniem kartoteki gości stałych),
- bilans i grafik rezerwacji,
- lista przyjazdów.
Recepcja
- szybkie meldowanie gości indywidualnych i grup,
- rejestracja danych meldunkowych,
- wydruk kart pobytowych,
- listy meldunkowe gości,
- informacja o pokojach i gościach,
- wymeldowanie.
Rachunki gości
- obciążenia (za pokoje i usługi ekstra),
- zapłaty (różne formy płatności),
- wydruk rachunków,
- wypisy z rachunków,
- rozbijanie i przenoszenie rachunków.
Służba pięter
- bieżąca wymiana informacji między służbą pięter i recepcją,
- szybka aktualizacja stanu pokoi (przez łącza telefoniczne),
- przegląd stanu pokoi.
Zamykanie doby hotelowej
- automatyczne obciążanie rachunków,
- raporty księgowań, recepcji, kasowe i statystyczne,
- listy pobytów, śniadań, obiadów, kolacji.
Inne funkcje
- kartoteka gości stałych,
- „czarna księga”.
Lista wybranych użytkowników
około 40 hoteli sieci „ORBIS”, między innymi: „Victoria”, „Europejski”, „Grand” i „Vera” w Warszawie, „Marina”, „Gdynia” i „Grand” w Trójmieście, „Forum”, „Francuski” i „Continental” w Krakowie, „Merkury”, „Polonez” i „Novotel” w Poznaniu, a także w sieci hoteli „Gromada”, między innymi: „Rodło” w Pile, „Świętokrzyski” w Cedzynie, „Gazda” w Zakopanem, oraz wielu innych miejscach, jak „Dom Polonii” w Pułtusku, „Logos” w Krakowie, „Exbud” we Wrocławiu czy „Feliks” w Warszawie.
Funkcje użytkowe i interfejsy
Kartoteki stałe
- słownik biur podróży/kontrahentów,
- definicje świadczonych usług wraz z cenami, możliwość łączenia usług w zestawy oraz definicje form płatności,
- możliwość prowadzenia cennika w walutach obcych,
- „czarna księga” – lista gości niepożądanych w hotelu,
- kartoteka gości stałych zawierająca wszystkie dane personalne oraz statystykę pobytu gościa,
- definicje operatorów i ich upoważnień.
Rezerwacja
- definicja typów pokoi i ich ilości w allotmentach,
- urealnienie wykorzystania allotmentów,
- rezerwacja dla gości indywidualnych i grup z bieżącym bilansowaniem zasobów, dostęp do „czarnej księgi” i kartoteki gości stałych,
- definiowalne wydruki potwierdzeń rezerwacji połączone z automatycznym faksowaniem,
- lista przyjazdów na dzień następny,
- grafik rezerwacji,
- urealnienie bilansu rezerwacji,
- lista niedojazdów,
- rozliczenie prowizji dla biur podróży.
Dysponent
- szybki check-in gości indywidualnych i grup (z rezerwacji i z „ulicy”),
- check-in gości indywidualnych i grup (z rezerwacji i z „ulicy”),
- check-in z „historii”,
- check-in z kartoteki gości stałych,
- anulacja check-in z rezerwacji,
- przydział i zmiana cen(y) pokoju(i),
- zmiana pokoju, okresu pobytu i innych informacji o gościu lub grupie,
- wydruk karty pobytu,
- obciążanie rachunku gościa lub grupy innymi usługami,
- automatyczne sprawdzanie pierwszych znaków nazwiska w „czarnej księdze”,
- listy meldunkowe,
- raport stanu obłożenia hotelu,
- bilans rezerwacji,
- wymeldowanie gościa lub grupy (check-out),
- anulacja check-out.
Kasa hotelowa – złotowa
- prowadzenie i przeglądanie rachunków gości i grup,
- zakładanie rachunku dla gości lub grup nie mieszkających w hotelu,
- rejestracja obciążeń za zrealizowane usługi na rachunku gościa lub grupy,
- rejestracja zapłat w różnych formach płatności,
- rozbicie rachunku na rachunki boczne,
- transfer pozycji rachunkowych między rachunkami bocznymi,
- druk rachunku próbnego i finalnego,
- wydruk paragonu fiskalnego w wersji fiskalnej,
- wydruk faktur VAT i rachunków uproszczonych oraz faktur VAT korygujących,
- połączenie z kasą walutową – przekazanie salda gościa do operacji wymiany walut,
- raport bieżący kasy i kasjera,
- raport form płatności bezgotówkowych,
- bilans i grafik grupy.
Kasa walutowa
- prowadzenie tabeli kursowej,
- wymiana walut wg aktualnej tabeli kursowej,
- raport kasy i kasjera (zrealizowane operacje wymiany i rozliczenie walut),
- zestawienia: W4 (dla banku: gotówki i czeków), różnic kursowych,
- zestawienia i raporty okresowe.
Zaplecze
- rejestracja obciążeń dodatkowymi usługami na rachunkach gości,
- raporty bieżące obciążeń za dodatkowe usługi, obciążeń za telefony.
Służba pięter
- aktualizacja statusu pokoi (room-status),
- wyłączanie pokoi z eksploatacji i oznaczanie ich niesprawności,
- grafik stanu pokoi dla służby pięter.
Zamknięcie / otwarcie doby hotelowej
- funkcja realizowana jest bardzo szybko, raporty dobowe można drukować niezależnie.
- naliczenie wszystkich transakcji dziennych,
- doliczenie do rachunków obciążeń za usługi ciągłe,
- grafik pokoi dla dysponentów.
Raporty dobowe
- raport recepcji,
- dzienne księgowania według liczników lub według pokoi,
- raport kasy,
- raport form płatności bezgotówkowych (czeków, voucher’ów, kart kredytowych),
- saldo – lisa
- lista śniadań,
- lista przyjazdów,
- dziennik zmian pokoi i okresu pobytu gościa,
- grafik obłożenia pokoi,
- sprzedaży zafakturowanej (ufiskalnionej, korekty, ogółem),
- rachunków zamkniętych,
- rejestr faktur VAT i rachunków uproszczonych,
- statystyki ilościowe i wartościowe według krajów i według biur podróży.
Raporty okresowe
- sprzedaży wykonanej za miesiąc, rok lub dowolny okres,
- sprzedaży zafakturowanej za miesiąc, rok lub dowolny okres,
- rejestr faktur VAT i rachunków uproszczonych.
Informacja o gościach
- informacja bieżąca o gościach,
- informacja z archiwum bieżącego lub zewnętrznego o gościach.
Statystyki
- statystyka hotelu ilościowa, wartościowa i cen średnich,
- segmentacja pokoi,
- rozliczenie kart corporate rate,
- statystyka wybranego kontrahenta,
- raporty statystyczne za wybrany okres dla wybranych kontrahentów lub krajów.
System ReHot współpracuje także z drukarkami fiskalnymi POSNET oraz z następującymi centralami telefonicznymi: Alcatel, Ericsson, Kapsch, Panasonic, Siemens, Telesis. Zakres realizowanych funkcji zależy od typu i możliwości centrali:
- rozliczenie bieżące rozmów wykonanych przez gościa z pokoju hotelowego,
- rozliczenie okresowe rozmów wykonanych z „numerów niepokojowych”, na przykład służbowych lub wynajmowanych przez obce firmy,
- przeniesienie należności wynikających z bieżącego stanu liczników na konta gości hotelowych,
- wydruk historii rozmów licznika wyzerowanego,
- obsługa „zdarzeń Room Status”, to znaczy przekazywanie do systemu recepcyjnego za pośrednictwem centrali telefonicznej informacji o stanie przygotowania pokoju hotelowego (pokój sprzątnięty, skontrolowany-czysty, skontrolowany-brudny, wyłączony z eksploatacji, z usterkami technicznymi, itp.). Realizacja funkcji Room Status zależy od możliwości centrali telefonicznej.
- odblokowywanie telefonu w momencie check-in gościa,
- blokowanie telefonu w momencie check-out gościa.
Współpraca z kasami gastronomicznymi (ADS Anlier, Micros)
- automatyczne przesyłanie rachunków gastronomicznych, płatnych w recepcji, na konto gościa,
- informacja o gościu na kasie gastronomicznej,
- wykorzystanie interfejsu do automatycznego fakturowania sprzedaży w systemie gastronomicznym GaH.
Współpraca z systemami zamków magnetycznych (VingCard, TimeLox, TesalEvva)
- programowanie kart (kluczy), dla gości, sprzężone z funkcjami check-in, check-out, zmiana pokoju,
- odczyt zawartości karty.
Współpraca z systemem Pay-TV (Asis, Prodac, VMS) – zakres realizowanych funkcji zależy od możliwości telewizora oraz rodzaju wybranego interfejsu:
- automatyczne przeniesienie należności za Pay TV, gier wideo na rachunek gościa,
- check-in/check-out – informacja o gościu przekazywana do systemu,
- blokowanie i odblokowywanie dostępu do Pay-TV,
- podgląd własnego rachunku w pokoju,
- przesyłanie wiadomości z systemu ReHot na telewizor w pokoju,
- możliwość budzenia,
- rejestracja transakcji mini-barów.
Rozliczanie Mini Barów
- rejestracja transakcji przez służbę pięter ręczna lub z wykorzystaniem interfejs do systemu PayTV,
- automatyczne obciążanie rachunków gości oraz korekty sprzedaży,
- rejestracja obciążeń na rachunkach gości w kasie,
- prowadzenie kartoteki PLU dla mini-barów z podziałem na grupy towarowe i stawki VAT. Każde PLU ma trzy ceny (sprzedażną, kalkulacyjną, zakupu), które można przydzielić do różnych asortymentów,
- definicja pokoi z mini-barami z podziałem na rewiry oraz asortyment znajdujący się w mini-barze, definicje asortymentów,
- dzienne raporty: listy uzupełnień do pokoi, lista transakcji,
- historia gościa, historia pokoju,
- rozliczenia dzienne i okresowe w cenach sprzedaży i kalkulacyjnych z wykazem strat, obciążeń wprowadzonych w kasie oraz podziałem na grupy towarowe,
- statystyki sprzedaży – okresowe, według asortymentu i według rewirów lub pokoi.