Praktyczne zastosowania analizy SWOT dla formułowania strategii firmy zilustruję posługując się przykładem Zakładów Ceramiczno wapiennych X. Przedmiotem działalności Zakładów Ceramiczno-Wapienniczych X jest:
- Produkcja i sprzedaż wyrobów dla przemysłu materiałów budowlanych, w szczególności cementu, klinkieru, wapienia, iłów, betonu, prefabrykatów i kruszyw,
- Prowadzenie punktów sprzedaży detalicznej,
- Eksploatacja surowców dla przemysłu cementowego i wapienniczego,
- Świadczenie usług odnoszących się do wyżej wymienionych form działalności.
Analizę SWOT dla Zakładów Cementowo-Wapienniczych X można sprowadzić do następujących kroków:
- Identyfikacji i analizy szans i zagrożeń,
- Identyfikacji i analizy mocnych i słabych stron firmy,
- Oceny sytuacji (pozycji) strategicznej firmy i wyboru strategii rozwoju.
Wyniki analizy otoczenia globalnego i konkurencyjnego oraz zasobów, kondycji i umiejętności Zakładów Cementowo-Wapienniczych X w ujęciu syntetycznym prezentuje rysunek 9.
Rysunek obrazujący wyniki, przeprowadzonej w ZCW X analizy SWOT, przygotowano we współpracy z kierownikiem Działu Marketingu opisywanego przedsiębiorstwa. Analizę opracowano w odniesieniu do wyidealizowanego wzorca, dzięki któremu wyodrębniono kryteria kwalifikacji i oceny określonych aspektów.
Analiza Zakładów Cementowo-Wapienniczych X pozwala zakwalifikować je do sytuacji strategicznej typu zagrożenia – mocne strony, gdyż wyraźnie widać przewagę zagrożeń nad szansami i mocnych stron nad słabymi.
Rysunek 9. Analiza SWOT dla Zakładów Cementowo-Wapienniczych X.
Szanse
-wzrost eksportu, -umiarkowana rywalizacja w sektorze, -wzrost inwestycji przemysłowych. |
Zagrożenia
-wejście obcego kapitału do innych cementowni, -nowe substytuty, import z Zachodu i Wschodu, -brak polityki budownictwa ze strony państwa, -brak kredytów na budownictwo, -niedogodna polityka podatkowa. |
|
Mocne strony
-własna sieć dystrybucji, -skuteczna organizacja promocji i obsługi po sprzedażowej , -prowadzenia badań nad nowymi zastosowaniami produktów, -możliwość produkcji i sprzedaży nowych gatunków cementu, -produkty dobrej jakości, -marka firmy, -stały krąg lojalności klientów, -duże doświadczenie w branży, -dobra płynność kapitału, -środki własne na inwestycje, -wysoki poziom kultury organizacyjnej, -efektywny system kontroli na każdym etapie produkcji, -produkcja przy pełnym zapewnieniu wymogów ochrony środowiska. |
Słabe strony
-brak komplementarności pomiędzy strategiami marketingowymi, -niedogodna lokalizacja, -duży procent pracowników z podstawowym wykształceniem. |
Źródło: Opracowanie własne na podstawie wywiadu przeprowadzonego z kierownikiem Działu Marketingu ZWC X.
Do najważniejszych zagrożeń można zaliczyć wejście obcego kapitału do innych cementowni, co wiąże się z poprawą ich sytuacji majątkowej, a zatem i wyższą siłą konkurencyjną i wywieraniem presji na pozostałych rywali w branży. Sytuację pogarsza również fakt pojawienia się na rynku nowych substytutów; są nimi: dla dróg – biutomiczne nawierzchnie, a dla budownictwa – budownictwo szklane. Pogorszenie sytuacji jest również związane z napływem importowanego cementu przede wszystkim z Zachodu i ze Wschodu, który nie zawsze jest dobrej jakości (szczególnie cement importowany ze Wschodu), a wywołuje spadek cen na cement. Innym ważnym zagrożeniem jest brak polityki budownictwa ze strony państwa, brak kredytów na budownictwo, co powoduje stagnację polskiego budownictwa i hamuje popyt na cement. Dodatkowo niedogodna polityka podatkowa, stosująca podatek VAT winduje cenę cementu i powoduje, że jest on relatywnie droższy.