Oferta Banku Śląskiego S.A. w roku 1999

Rate this post

to kontynuacja pracy mgr z listopada – https://pracemgr.com.pl/bankowosc/bank-slaski-s-a/

Karty płatnicze

Karta VISA ELECTRON BSK S.A.

Karta skierowana jest do każdego posiadacza rachunku bieżącego w złotych polskich. Jest to karta płatnicza, czyli umożliwiająca dokonywanie transakcji bezgotówkowych w 8,5 mln punktów handlowo-usługowych (sklepy, restauracje, hotele, stacje benzynowe) wyposażonych w terminale elektroniczne na całym świecie. Korzystając z karty, masz możliwość wypłaty gotówki w 5,2 tysiąca bankomatów w kraju i 652 tysiącach za granicą. Każda transakcja dokonywana tego typu kartą jest autoryzowana, co zapewnia bezpieczeństwo Twoich środków zgromadzonych na koncie. Dodatkowo po dokonaniu wypłaty gotówki w bankomacie BANK Śląski otrzymujesz informację o stanie środków na koncie, co znajduje odzwierciedlenie na papierowym wyciągu. Karta ta ma zasięg międzynarodowy.

Transakcje płatnicze nie podlegają ograniczeniom

  • Dzienny limit wypłat gotówki – 5000 zł (ograniczenie wypłat dotyczy zarówno bankomatów BSK, jak i innych bankomatów krajowych i zagranicznych oraz terminali elektronicznych znajdujących się w kasach bankowych).

 Opłata za wydanie karty

Pakiet – 10 zł rocznie

Pakiet PLUS – 1 karta VISA ELECTRON gratis, kolejne 10 zł rocznie

Pakiet SUPER PLUS – 2 karty VISA ELECTRON gratis, kolejne 10 zł rocznie.

Prowizje od transakcji gotówkowych

  • Bankomaty BSK – bez prowizji
  • Oddziały BSK – 1 zł
  • Bankomaty innych banków krajowych – 4 zł
  • Kasy fiskalne innych banków krajowych – 4 zł
  • Bankomaty za granicą – 3% wartości transakcji

Karta VISA CLASSIC CHARGE BSK

Istnieją przedmioty, które sprawiają, że ich właściciel jest niezależny i pewny siebie. Międzynarodowa karta płatnicza VISA Classic to nie tylko komfort i bezpieczeństwo w zarządzaniu pieniędzmi, ale także prestiż dla jej użytkownika. Karta ze znakiem największego systemu płatności VISA oraz Banku Śląskiego gwarantuje wysoki standard usług i rozpoznawalność na całym świecie. Tę specjalną kartę może otrzymać osoba, która posiada rachunek bieżący w Banku Śląskim. Warunkiem są stałe wpływy na konto przez okres 3 miesięcy w wysokości pozwalającej na określenie limitu wydatków. Ta karta umożliwia:

  • możliwość dysponowania pieniędzmi w ramach limitu specjalnie przyznanego karcie
  • możliwość dokonywania płatności już w 20 mln punktów handlowo-usługowych na całym świecie i blisko 100 tys. w Polsce oraz korzystania z blisko 500 tys. bankomatów w kraju i za granicą
  • odroczenie rozliczenia Twoich wydatków, co pozwala na ich zaksięgowanie na okres jednego miesiąca, bez konieczności dopełnienia jakichkolwiek dodatkowych formalności
  • możliwość wyboru jednego z czterech cykli rozliczeniowych (6., 10., 16. lub 26. dnia miesiąca) – Twoje zobowiązania wobec banku z tytułu transakcji kartą zostaną uregulowane 9 dnia roboczego po zakończeniu każdego cyklu rozliczeniowego
  • pełna kontrola nad Twoimi wydatkami – po każdym okresie rozliczeniowym otrzymujesz szczegółowe podsumowanie transakcji przeprowadzonych przy użyciu karty
  • bezpieczeństwo środków – w przypadku kradzieży lub utraty karty Bank Śląski ponosi pełną odpowiedzialność za transakcje dokonane kartą od momentu zaakceptowania jej rezerwacji
  • bezpłatne ubezpieczenie do karty obejmujące ubezpieczenie NNW i pomoc za granicą – nieszczęśliwy wypadek należy zgłosić do Centrum Ratunkowego WARTA
  • możliwość awaryjnego wypłaty gotówki lub otrzymania karty zastępczej w przypadku utraty karty

 Aby otrzymać tę kartę:

Wystarczy wypełnić wniosek o kartę VISA CLASSIC CHARGE i złożyć go w oddziale prowadzącym rachunek bieżący. Wkrótce potem otrzymasz kod PIN do karty pocztą. Będzie to oznaczać, że karta już czeka na Ciebie w oddziale. Życzymy Państwu dużej satysfakcji z posiadania i korzystania z nowoczesnej karty VISA CLASSIC CHARGE Banku Śląskiego.

Karta EUROCARD/MASTERCARD GOLD CHARGE

Nowy produkt dedykowany klientom z wysokimi średnimi miesięcznymi wpływami na konto osobiste (segment Personal Banking oraz innych bardzo ważnych Klientów Banku). Klient może wybrać jeden z czterech miesięcznych cykli rozliczeniowych, w 9 dniu roboczym po zakończeniu cyklu, konto klienta obciążane jest kwotą transakcji rozliczanych przez Europay/MasterCard i Bank Śląski oraz należnymi opłatami i prowizjami. Jest to karta wypukła (emobossized), może być używana w terminalach ręcznych i elektronicznych oraz w bankomatach.

Miesięczny limit wydatków, oparty na średnich wpływach z ostatnich trzech miesięcy skorygowanych o stałe opłaty miesięczne.

Opłata za wydanie/korzystanie z karty pobierana corocznie od każdej karty:

  • 230 zł – za pierwszą kartę wydaną na rachunek bieżący
  • 230 zł – za kolejne karty.

 Prowizje od transakcji gotówkowych

  • wypłata gotówki w bankomatach i kasach oddziałów Banku Śląskiego – 3% wartości transakcji, min 4 zł
  • wypłata gotówki w bankomatach i kasach innych banków krajowych – 3% wartości transakcji, min 4 zł
  • wypłata gotówki za granicą – 3% wartości transakcji, min 4 zł

Dodatkowe usługi związane z kartą

Pakiet ubezpieczeń od WARTA ważny za granicą, w tym:

  • ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków;
  • ubezpieczenie kosztów leczenia;
  • ubezpieczenie od opóźnienia lotu;
  • ubezpieczenie opóźnienia, utraty bagażu;
  • pomoc

Usługi  członkostwa w Executive Club Intenational:

  • zniżki w hotelach (do 50%);
  • zniżki w wypożyczalniach samochodów (do 30%);
  • dostęp do prywatnych klubów na całym świecie (golf, fitness itp.)

KARTA KREDYTOWA VISA ELECTRON

Bank Śląski SA ma przyjemność zaprezentować Państwu zupełnie nową kartę kredytową VISA Electron. Warto ją posiadać przede wszystkim dlatego, że dzięki niej można wykorzystać dodatkową gotówkę w ramach atrakcyjnego limitu. Są też inne zalety tej karty. Kartę może uzyskać każdy, kto posiada konto osobiste w Banku Śląskim przez minimum 3 miesiące, a regularne dochody, które wpływają na to konto to wynoszą nie mniej niż 700 zł miesięcznie. Możesz również otrzymać jedną dodatkową kartę dla wyznaczonej osoby. Posiadacz karty dodatkowej będzie mógł również skorzystać z limitu przyznanego karcie głównej.

Korzystanie z karty kredytowej VISA ELECTRON jest bezpieczne, ponieważ:

  • każda transakcja dokonana kartą jest autoryzowana, dzięki czemu nie ma możliwości przekroczenia kwoty przyznanego limitu
  • w przypadku utraty karty Bank Śląski bierze odpowiedzialność za wszystkie transakcje dokonane kartą od momentu zarezerwowania karty przez Klienta

Karta kredytowa Visa ELECTRON

Wystarczy wypełnić wniosek o kartę kredytową  VISA Electron w oddziale Banku Śląskiego prowadzącym konto osobiste  i okazać:

  1. Dowód osobisty – w przypadku obywateli polskich lub paszport z dokumentem potwierdzającym miejsce stałego pobytu – w pozostałych przypadkach;
  2. drugi dokument potwierdzający tożsamość:
    1. książeczka wojskowa – mężczyźni w wieku poborowym będący obywatelami polskimi;
    2. paszport, karta ubezpieczenia, prawo jazdy itp. – inni Wnioskodawcy

Karta MAESTRO

Kartę może otrzymać każdy posiadacz rachunku bieżącego prowadzonego w Banku Śląskim, współposiadacz tego rachunku lub pełnomocnik do niego wyznaczony.

Korzystając z karty MAESTRO możesz zyskać:

  • Bezpieczeństwo dysponowania pieniędzmi zarówno w kraju, jak i za granicą
  • Wygoda, ponieważ za zakupy w punktach handlowych i usługowych oznaczonych symbolem Maestro zapłacisz kartą, nie będziesz już potrzebował gotówki
  • Możliwość wypłaty gotówki w bankomatach oznaczonych symbolem MAESTRO lub EUROCARD/MASTERCARD zarówno w kraju, jak i za granicą lub w kasach bankowych ze znakiem karty
  • Możliwość stałej kontroli wydatków dzięki bezpłatnej usłudze sprawdzania stanu konta w ponad 460 bankomatach Banku Śląskiego.

Aby otrzymać kartę, wystarczy złożyć wniosek o kartę w oddziale prowadzącym rachunek bieżący. Można to zrobić jednocześnie z otwarciem konta osobistego. Wkrótce potem otrzymasz kod PIN do swojej karty pocztą. Otrzymanie kodu PIN to sygnał, że karta czeka na odbiór w oddziale.

Wszystkie płatności kartą Maestro mogą być regulowane do wysokości środków zgromadzonych na rachunku bieżącym w Banku Śląskim. Podpisując osobną umowę, możesz rozporządzać dowolną kwotą w ramach przyznanego limitu zadłużenia na koncie. Jeśli potrzebujesz wypłacić gotówkę z bankomatów Banku Śląskiego, możesz wypłacić do 5000 zł dziennie. Karta jest ważna przez okres 2 lat od daty jej wydania. Okres ważności upływa ostatniego dnia miesiąca wskazanego na karcie. W miesiącu poprzedzającym datę ważności automatycznie wydajemy Ci nową kartę. Zostanie on przygotowany do odbioru w oddziale prowadzącym Twoje konto osobiste. I co ważne, wydanie nowej karty nie zmienia PIN-u.

Limit zadłużenia konta

Każdy z nas może znaleźć się w sytuacji, w której potrzebujemy większej ilości pieniędzy niż ta, którą mamy w tej chwili. Limit zadłużenia na Twoim koncie to dodatkowe środki finansowe, do których masz stały dostęp. Są one tak proste w użyciu, jak pieniądze zgromadzone na koncie na koncie. Dodatkowe środki w ramach limitu zadłużenia może wykorzystać każdy posiadacz rachunku, który regularnie zasila konto.

Limit zadłużenia na koncie to wygodny i stały dostęp do dodatkowych środków finansowych. Wysokość przyznanego limitu zwiększa ilość dostępnych środków na Twoim koncie i jest stale do Twojej dyspozycji. Dlatego dodatkowe środki w ramach limitu zadłużenia można wykorzystać w dowolnym momencie. Odsetki są wypłacane tylko od wykorzystanej kwoty.

Limit zadłużenia to odnawialna linia kredytowa. Oznacza to, że każdy wpływ na konto odnawia limit o kwotę wpłaty. Przyznanie limitu jest znacznie łatwiejsze niż uzyskanie pożyczki. Po prostu nie musisz potwierdzać swojej zdolności kredytowej ani ustanawiać zabezpieczenia za każdym razem, gdy potrzebujesz dodatkowych pieniędzy. Spłata limitu jest automatyczna, więc nie wiąże się z płaceniem rat czy pilnowaniem terminów płatności. Nie narzucamy również terminu spłaty kwoty limitu. Ponadto masz możliwość zmiany jego ilości w wybranym przez siebie momencie.

Wysokość limitu ustalana jest indywidualnie dla każdego Klienta. Jeśli przyznany limit zadłużenia przekracza 50 000. PLN jest wymagany w postaci:

  • weksel in blanco – dla osób samotnych lub małżonków posiadających majątek odrębny
  • weksel in blanco poręczony przez małżonka – dla małżonków, którzy nie posiadają majątku odrębnego

Aby otrzymać limit zadłużenia na swoim koncie, wystarczy wypełnić prosty formularz w oddziale, który prowadzi Twoje konto. Po kilku dniach od podpisania umowy, wysokość przyznanego limitu zwiększy kwotę środków dostępnych na Twoim koncie. Umowa limitowa zawierana jest na rok i przedłużana o kolejne 12 miesięcy, bez konieczności wizyty w oddziale. O limit można ubiegać się również poprzez  system BSKOnLine.

Oprocentowanie limitu zadłużenia na koncie wynosi 20,9%. Prowizja pobierana jest od wysokości przyznanego limitu raz w roku.

Polecenia zapłaty

Stronami ugód w formie poleceń zapłaty są: wierzyciel, dłużnik, bank wierzyciela i bank dłużnika. Podpisanie umowy z wierzycielem przez bank oznacza, że bank wyraża zgodę na skorzystanie przez wierzyciela z tego typu ugody ze swoimi dłużnikami. BSK S.A. zastrzega sobie prawo do odmowy zawarcia umowy polecenia zapłaty z wierzycielem bez podania przyczyny. Zawarcie takiej umowy będzie wiązało się z oceną przez bank sytuacji finansowej wierzyciela. Warunkiem wykonania przez bank dłużnika jest posiadanie przez dłużnika rachunku osobistego lub bieżącego w BSK S.A. i złożenie przez niego w dowolnym oddziale oraz w siedzibie wierzyciela upoważnienia do obciążenia jego rachunku bankowego kwotą polecenia zapłaty otrzymanego od wierzyciela.

BSK S.A.  prowadzi rozliczenia w formie polecenia zapłaty zgodnie z ograniczeniami dotyczącymi wysokości jednorazowej kwoty płatności określonej w Zarządzeniu Prezesa NBP. Maksymalna kwota płatności jednolitej nie może przekroczyć równowartości:

  • 1 000 eur – jeżeli dłużnikiem jest osoba fizyczna, która nie prowadzi działalności gospodarczej,
  • 10 000 EUR – w przypadku pozostałych dłużników,

przeliczone na ZŁOTE według średniego kursu EURO ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia kwartału poprzedzającego kwartał, w którym dokonywane jest rozliczenie.

Rozliczenie transakcji polecenia zapłaty w transakcjach międzybankowych odbywa się wyłącznie za pośrednictwem KIR S.A. w systemie ELIXIR, przy zachowaniu wszystkich warunków określonych w przepisach prawa regulujących funkcjonowanie polecenia zapłaty. Zlecenie płatnicze realizowane pomiędzy wierzycielem a dłużnikiem będącym klientami BSK S.A. jest rozliczane za pośrednictwem systemu informatycznego banku.

Wierzyciel zobowiązany jest do przekazania BSK S.A. dyspozycji polecenia zapłaty dla transakcji wewnątrzbankowych i międzybankowych nie później niż w dniu poprzedzającym termin płatności za te polecenia zapłaty.

BSK S.A., jako bank dłużnika, odmawia wykonania polecenia zapłaty z następujących powodów:

  • nieuwierzenie przez dłużnika upoważnienia banku do wykonania polecenia zapłaty obciążającego rachunek bankowy dłużnika
  • niewystarczające środki na rachunku bankowym dłużnika w dniu wykonania dyspozycji niezbędnych do pełnego pokrycia otrzymanego polecenia zapłaty
  • zajęcie środków na rachunku bankowym przez upoważnione do tego organy
  • niezgodność numeru rachunku bankowego dłużnika na upoważnieniu z numerem podanym przez wierzyciela w zleceniu płatniczym
  • przekroczenie dopuszczalnej kwoty polecenia zapłaty, której wysokość została określona w Zarządzeniu Prezesa NBP.

 Halo Slaski

Jak jak najszybciej sprawdzić saldo konta? Jak sprawnie zrealizować transakcję bankową?
Oczywiście dzwoniąc do automatycznego serwisu telefonicznego HaloŚląski.

HaloŚląski to automatyczna usługa telefoniczna, dzięki której wszyscy posiadacze konta osobistego w Banku Śląskim mogą szybko i wygodnie sprawdzić saldo swoich środków oraz dokonywać transakcji na rachunkach.  Jakie operacje można wykonywać za pośrednictwem HaloŚląskiego?

HaloŚląski umożliwia:

  • wykonywanie przelewów pomiędzy własnymi rachunkami w Banku Śląskim (np. z konta osobistego do TPO)
  • dokonywanie wpłat na inne rachunki w Banku Śląskim lub innych bankach (np. opłaty za czynsz, energię, gaz)
  • dokonywanie przelewów do ZUS
  • dostęp do aktualnych informacji o saldzie na rachunkach osobistych, oszczędnościowych, depozytowych i kredytowych
  • sprawdzanie zrealizowanych transakcji na rachunkach
  • otrzymywanie faksem informacji o saldach rachunków i transakcjach na nich przeprowadzanych
  • szybka rezerwacja kart płatniczych wydawanych przez Bank Śląski
  • złożenie zamówienia na spersonalizowane formularze zamówień przelewowych

Codziennie. HaloŚląski jest dostępny 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę.

Z HaloŚląskiego można korzystać  łącząc się ze wszystkimi typami telefonów. Zarówno te starsze, pracujące w systemie impulsowym, jak i nowsze, pracujące w układzie tonalnym. Specjalny numer (+ 48 32) 205 44 43 umożliwia również łączenie się z usługą za pośrednictwem telefonów komórkowych i dzwonienie z zagranicy.

HaloŚląski można zamówić na dwa sposoby:

  • dzwoniąc do HaloŚląskiego , wystarczy zadzwonić pod numer: 0 800 10 20 30 lub
    (+ 48 32) 205 44 43 (dla użytkowników telefonów komórkowych i połączeń z zagranicy) i podać swój osobisty numer konta. Pocztą otrzymasz numer klienta oraz kod PIN, które są niezbędne do korzystania z naszej usługi. Od teraz HaloŚląski jest do Państwa dyspozycji.
  • przyjście do oddziału banku prowadzącego Twoje konto osobiste gdzie administrator przypisze Ci numer Klienta oraz kod PIN. Natychmiast po ich otrzymaniu można skorzystać z HaloŚląskiego.

W obu przypadkach, aby móc dokonywać przelewów na rachunki należące do innych osób i podmiotów, zarówno w Banku Śląskim, jak i w innych bankach, wystarczy udać się do oddziału prowadzącego konto osobiste i wypełnić odpowiedni formularz. Prosimy o odesłanie formularza do dyspozytora lub wrzucenie go do skrytki bankowej w oddziale. Przelewy na ww. konta mogą być dokonywane najpóźniej po upływie trzech dni od momentu złożenia formularza.

Tak. Przez pierwsze 60 dni od momentu zamówienia HaloŚląski , korzystanie z niego jest całkowicie bezpłatne.

Opłaty związane z korzystaniem z HaloŚląski zostały ustalone w taki sposób, aby Klient ponosił minimalne koszty, płacąc jedynie za wykonane czynności. Szczegółowe informacje na ten temat znajdują się w Tabeli Opłat i Prowizji Banku Śląskiego.

BSK On-Line

BSKOnLine to nic innego jak system bankowości internetowej, który umożliwi Ci szybki i wygodny dostęp do twoich rachunków w Banku Śląskim. Innymi słowy, jest to internetowy oddział naszego Banku, do którego masz dostęp 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę, z dowolnego miejsca na świecie.

Korzystając z usługi BSKOnLine, możesz w ramach kategorii:

  • KONTA
    uzyskują informacje o statusie konta, otrzymują historię rachunku lub wyciąg, przeglądają raport z bieżących transakcji, dokonują przelewu na rachunki w Banku Śląskim lub na rachunki w innych bankach (np. opłaty za energię, czynsz lub polisę ubezpieczeniową), zlecają przelew z odroczonym terminem płatności
  • OSZCZĘDNOŚCI
    zakładają lub likwidują konto oszczędnościowe, dokonują wpłaty na to konto, uzyskują bieżące informacje o zrealizowanych transakcjach i otrzymują historię rachunku
  • DEPOSITS
    zakłada lub likwiduje lokatę, otrzymuje historię konta i korzysta z kalkulatora, który obliczy, ile możesz zyskać dzięki danej lokacie
  • POŻYCZKI
    obliczają wysokość rat dla wybranej kwoty kredytu i danego okresu spłaty za pomocą kalkulatora na stronie internetowej, wypełniają i wysyłają wniosek o kredyt odnawialny lub gotówkowy, dokonują spłaty lub wypłaty z rachunku kredytu odnawialnego, uzyskują informacje o bieżących transakcjach, otrzymują historię rachunku
  • KARTY
    wypełniają i wysyłają wniosek o kartę płatniczą, rezerwują kartę na wypadek jej zgubienia lub kradzieży
  • USTAWIENIA
    otrzymują rejestr ostatnich operacji, korespondują z Bankiem, zmieniają hasło, blokują poszczególne usługi

BSKOnLine do:

  • oczywista wygoda i oszczędność czasu, ponieważ wszystkie operacje na swoich kontach wykonujesz z wybranego miejsca, bez konieczności odwiedzania tradycyjnego oddziału Banku, wystarczy dostęp do Internetu
  • pełna kontrola nad swoimi pieniędzmi, ponieważ w oddziale online wszystkie operacje wykonujesz samodzielnie, dzięki czemu na bieżąco kontrolujesz aktualny stan swoich rachunków i transakcji
  • efektywne oszczędzanie, ponieważ w każdej chwili możesz przelać swoje pieniądze z konta osobistego na bardziej dochodowe oprocentowane konto oszczędnościowe
  • niskie opłaty, ponieważ operacje realizowane przez Internet są tańsze niż te przeprowadzane w placówkach bankowych czy na poczcie

BSKOnLine to system, który działa w „czasie rzeczywistym”. Oznacza to, że wszystkie transakcje dokonywane za pośrednictwem Internetu realizowane są na bieżąco. Dzięki temu otrzymujesz natychmiastową informację, czy właśnie dokonywany przelew został z jakiegoś powodu zaakceptowany, czy odrzucony. Informacje te są na bieżąco sprawdzane przez system bankowy, dzięki czemu zawsze wiesz, co dzieje się z Twoimi pieniędzmi.

Nie musisz go szukać. Wystarczy odwiedzić internetowy oddział Banku Śląskiego pod adresem http://www.bsk.com.pl/ znajdziesz tam również wersję demonstracyjną systemu, która pokaże Ci, jak szybka i wygodna jest usługa w BSKOnLine. Następnie wystarczy złożyć wizytę w banku śląskim, który prowadzi Twoje konto osobiste w celu podpisania umowy na korzystanie z  systemu BSKOnLine.   Następnego dnia Twoje konto w internetowym oddziale naszego Banku będzie aktywne.

Nie pobieramy żadnych opłat i prowizji za udostępnienie systemu. Nie pobieramy również miesięcznej subskrypcji za korzystanie z BSKOnLine. Tylko w niektórych przypadkach Klient ponosi minimalne koszty płacąc za przelewy dokonywane na rachunki znajdujące się w innych bankach. Szczegółowe informacje na ten temat znajdują się w Tabeli Opłat i Prowizji Banku Śląskiego.

Oczywiście! Każda realizowana przez Ciebie transakcja jest zabezpieczona i potwierdzona Twoim podpisem elektronicznym. Dzięki osobistemu identyfikatorowi i hasłu możesz mieć pewność, że nikt inny nie może korzystać z Twojego konta.

Pełne bezpieczeństwo systemu gwarantują również najnowocześniejsze i w pełni sprawdzone rozwiązania technologiczne.

Klientem  oddziału BSKOnLine może być każdy posiadacz konta osobistego w Banku Śląskim, który chce skorzystać z usług za pośrednictwem sieci Internet. Wystarczy wypełnić wniosek rejestracyjny, który znajduje się na stronie internetowej pod adresem http://www.bsk.com.pl/ Po otrzymaniu klucza prywatnego przyznanego przez system i ustawieniu hasła, należy przesłać wniosek do Banku za pomocą BSKOnLine.

Domowa gotówka

HomeCash to system elektroniczny, który umożliwia bezpośrednią komunikację między domem i / lub biurem a bankiem za pośrednictwem łączy telefonicznych. Pozwala nie tylko na bieżącą obsługę rachunku bankowego, ale także umożliwia kompleksową prezentację danych oraz daje możliwość współpracy z zewnętrznymi systemami (np. finansowo-księgowymi czy płacowymi).

HomeCash to program całkowicie zgodny z rokiem 2000, który pozwoli uniknąć nieoczekiwanych problemów związanych z wejściem w nowe tysiąclecie.

Sieć dostępowa dedykowana przez BP Telbank przeznaczona jest wyłącznie dla  klientów MultiCash i HomeCash. Bank Śląski gwarantuje realizację wszystkich prawidłowych dyspozycji przesłanych do banku i ponosi konsekwencje ich niewykonania. Inną formą wsparcia dla użytkownika jest Infolinia – porady oferowane przez bank i rozwiązywanie istniejących problemów.  System bankowości elektronicznej HomeCash pozwala na dokonywanie płatności krajowych 24 godziny na dobę, w weekendy i święta bez konieczności wizyty w oddziale banku. Dzięki wspierającym bazom danych wprowadzanie poleceń przelewu jest bardzo proste i zajmuje niewiele czasu. Wystarczy wybrać z listy przygotowane wcześniej informacje, wpisać kwotę i szczegóły płatności. Istnieje opcja stałych i terminowych poleceń, dzięki czemu sam system przygotowuje polecenia we właściwym czasie. HomeCash pozwala również na import danych z innych aplikacji finansowych, co eliminuje potrzebę wielokrotnego przepisywania tych samych danych.

HomeCash umożliwia przeglądanie wyciągów z konta zawierających szczegółowe informacje o każdej operacji, a także bilans otwarcia i zamknięcia.

Bieżąca analiza stanu konta ma ogromne znaczenie dla efektywnego zarządzania gotówką. HomeCash pozwala określić saldo początkowe jeszcze przed otwarciem banku.

Korzyści finansowe

  • obniżenie kosztów dokonywania płatności,
  • możliwość śledzenia operacji na kontach,
  • dokonywanie płatności w najkorzystniejszym czasie.

Oszczędność czasu

  • szybsze operacje,
  • wykonywanie wszelkiego rodzaju operacji finansowych bezpośrednio z domu i/lub biura, bez konieczności wizyty w banku czy wysyłania pracowników do banku,
  • dopracowaną procedurę sporządzania i wysyłania zleceń płatniczych w celu zagwarantowania bezpieczeństwa danych,

Łatwość

  • funkcjonowanie w środowisku © MS Windows,
  • wybór opcji poprzez menu lub ikony,
  • autoreferencyjny opis przeznaczenia ikon,
  • pomoc dostępna na każdym etapie pracy,
  • przejrzysty graficzny interfejs użytkownika,

Bezpieczeństwo danych finansowych

  • Weryfikacja hasła – umożliwia jednoznaczną identyfikację właściwego użytkownika.
  • Hierarchia praw dostępu – pozwala skutecznie określić zakres czynności, które użytkownik może wykonywać oraz dane, do których może mieć dostęp.
  • Rejestracja aktywności – system rejestruje wszystkie wykonane operacje, wraz z identyfikacją użytkownika.
  • Plik BPD – plik ten zawiera informacje techniczne niezbędne do nawiązania komunikacji oraz klucz transmisyjny umożliwiający identyfikację użytkownika inicjującego transmisję.
  • Kod PIN – nawiązanie komunikacji z bankiem wymaga wprowadzenia prawidłowego kodu PIN.
  • Kontrola podczas transmisji – po każdej komunikacji z bankiem serwer systemowy po stronie bankowej sprawdza szereg danych takich jak: tożsamość, uprawnienia do konta, uprawnienia do sesji transmisji, transmisja bezbłędna. Jeśli osoba nieupoważniona spróbuje pobrać lub wysłać dane do banku, serwer po stronie banku nie zaakceptuje danych i transmisja zostanie przerwana.
  • Kodowanie transmisji danych – wszystkie dane wysyłane z banku do klienta i od klienta do banku są kodowane przy użyciu odpowiedniego algorytmu.

Lokaty terminowe

Lokaty terminowe w PLN ze zmiennym oprocentowaniem


Okres wpłaty
dla kwot
od 500 zł
dla kwot
od 5 000 zł
3 miesiące 12,50 % 13,50 %
6 miesięcy 13,50% 14,00%
12 miesięcy 13,75% 14,25%
24 miesiące 14,50%

Dla lokat 3-, 6-, 12-miesięcznych poniżej 500 zł oprocentowanie wynosi 6,00%.

Lokaty terminowe w PLN ze stałym oprocentowaniem


Okres wpłaty
dla kwot
od 500 zł
dla kwot
od 5 000 zł
1 miesiąc 12,25% 12,75%
3 miesiące 12,20% 12,70%
6 miesięcy 12,00% 12,25%
12 miesięcy 10,50%

W przypadku depozytów wycofanych ze sprzedaży i automatycznie odnawialnych oprocentowanie wynosi:

  • dla lokat 2-miesięcznych 12.20%
  • dla depozytów 9-miesięcznych 6.00%

Depozyty te otwarte lub przedłużone przed dniem 9 kwietnia 2001 r. są oprocentowane według stopy procentowej obowiązującej w dniu zawarcia umowy.
Dla lokat od 50 000 zł proponuje się wynegocjowane oprocentowanie.

Bank Śląski S.A.

5/5 - (1 vote)

rozdział pracy mgr

Bank Śląski S.A., założony w 1872 roku w Katowicach jako Bank dla Górnego Śląska, jest jednym z najstarszych banków w Polsce. Jego początkowa misja polegała na wspieraniu rozwoju przemysłu i handlu na terenie bogatego w zasoby naturalne Górnego Śląska, szczególnie w zakresie finansowania lokalnej infrastruktury przemysłowej, takiej jak kopalnie i huty.

Po II wojnie światowej, w wyniku zmian politycznych i gospodarczych w Polsce, bank został znacjonalizowany i zaczął funkcjonować w systemie gospodarki centralnie planowanej, obsługując przede wszystkim przedsiębiorstwa przemysłowe i rolnicze. W okresie PRL Bank Śląski stał się ważnym elementem systemu bankowego, oferując usługi dla szerokiego spektrum klientów.

Zmiany polityczne i ekonomiczne końca lat 80. XX wieku, w tym upadek komunizmu w Polsce i przejście do gospodarki rynkowej, przyniosły dla Banku Śląskiego okres intensywnych przemian. Rozpoczęła się prywatyzacja banku, co doprowadziło do zmiany struktury właścicielskiej i orientacji biznesowej. Wejście banku na Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie w 1997 roku było znaczącym krokiem w jego rozwoju.

Przełomowym momentem dla Banku Śląskiego było nawiązanie współpracy z holenderską grupą finansową ING Group. W 2001 roku ING Group stał się głównym akcjonariuszem banku, a bank zmienił nazwę na ING Bank Śląski. Ta współpraca otworzyła bank na nowe możliwości, w tym rozwój nowoczesnych usług bankowych, jak bankowość internetowa i mobilna.

Obecnie ING Bank Śląski koncentruje się na innowacjach, szczególnie w obszarze cyfrowym, stając się liderem w wprowadzaniu nowych technologii bankowych w Polsce. Bank aktywnie rozwija strategię cyfrową, oferując klientom zaawansowane usługi online i aplikacje mobilne. Jednocześnie bank angażuje się w działania na rzecz zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności społecznej, wspierając różnorodne inicjatywy społeczne i ekologiczne. Wizja Banku Śląskiego na przyszłość skupia się na dalszym rozwoju technologicznym, umacnianiu pozycji na rynku oraz budowaniu długoterminowych relacji z klientami.

Oferta Banku Śląskiego S.A. w roku 1999

Bank Śląski S.A. oferuje swoim klientom indywidualnym 4 rodzaje rachunków bieżących. Należą do nich:

  • Konto STUDENT
  • Pakiet
  • Pakiet PLUS
  • Pakiet SUPER PLUS

Konto studenckie

To konto jest przeznaczone dla młodych ludzi w wieku od 18 do 26 lat, zarówno studiujących, jak i studiujących.

Zawarcie umowy i otwarcie rachunku osobistego (w tym konta oszczędnościowego) następuje z chwilą podpisania i podpisania przez bank podpisanego przez klienta:

  • formularz umowy o osobiste konto oszczędnościowo-rozliczeniowe
  • wniosek o otwarcie Programu Oszczędności Terminowych
  • umowa o świadczenie automatycznej usługi telefonicznej „Halo Śląski”,
  • oświadczenie o poddaniu się egzekucji.

Osoba otwierająca rachunek osobisty składa:

  • w przypadku rezydentów (ważna legitymacja studencka oraz legitymacja lub paszport wraz z innymi dokumentami potwierdzającymi adres stałego pobytu i podającymi ich numer PESEL),
  • w przypadku nierezydentów (ważna legitymacja studencka lub szkolna oraz paszport wraz z deklaracją stałego pobytu klienta.

Umowa rachunku wiąże strony do 28 dnia miesiąca następującego po dniu zakończenia 26. urodzin przez posiadacza. Jeśli właściciel nie przekształci konta na żadne wybrane przez siebie konto w tym okresie, bank przekształci konto w konto osobiste przechowywane w pakiecie podstawowym.

Pełnomocnik na koncie oszczędnościowym to osoba, która jest pełnomocnikiem na koncie osobistym w zakresie ustalonym na koncie osobistym.

Wpłaty na rachunek oszczędnościowy mogą być dokonywane w każdym czasie prowadzenia rachunku przez każdą osobę, która zna numer rachunku, imię i nazwisko jego posiadacza oraz siedzibę oddziału prowadzącego rachunek. Płatności można dokonywać w gotówce i bezgotówkowo.

Posiadacz rachunku może dokonywać wypłat w dowolnym momencie w okresie obowiązywania umowy. Wypłata środków nie zmniejsza należnego oprocentowania. Wypłaty z konta można dokonać w gotówce i bezgotówkowej.

Zamknięcie konta oszczędnościowego następuje po rozwiązaniu umowy o konto osobiste. Zamknięcie konta może nastąpić z chwilą rozwiązania umowy przez oddział, bez wypowiedzenia – jeżeli saldo zerowe utrzymuje się przez okres 6 miesięcy. W dniu zamknięcia rachunku osobistego środki z konta oszczędnościowego wraz z należnymi odsetkami są wypłacane w gotówce lub przelewane na wskazane konto zgodnie z instrukcjami klienta. W przypadku braku takiej instrukcji oddział księguje środki na nieoprocentowanym rachunku zbiorczym.

Pakiet

Pakiet tworzony jest z myślą o klientach, którzy bardzo rzadko korzystają z konta. To konto jest zwykle używane do otrzymywania wynagrodzeń z miejsca pracy. W ramach pakietu klient otrzymuje bezpłatnie:

  • wypłata gotówki w bankomatach BSK S.A.
  • otrzymuje jeden wyciąg miesięcznie z informacjami o wszystkich przeprowadzonych transakcjach i statusie gotówki na koncie osobistym
  • może regulować stałe zlecenia płatnicze (mieszkaniowe, ubezpieczeniowe, gazowe, elektryczne i inne)
  • przelewanie pieniędzy z konta osobistego na inne własne konta BSK (oszczędności kredytowe i termin)
  • wpłaty gotówkowe na własny rachunek

W ramach tego pakietu BSK oferuje za dodatkową opłatą:

  • VISA ELECTRON
  • generacja VISA CLASIC CHARGE
  • puste czeki
  • przelew pieniężny
  • wypłaty gotówki w kasach BSK za pomocą banknotu
  • wysyłanie wyciągów po każdej dokonanej transakcji
  • sprawdzanie salda gotówkowego na koncie osobistym w oddziale banku
  • sporządzanie wyciągów na życzenie w oddziale banku
  • możliwość zadłużenia na koncie osobistym
  • korzystanie z serwisu telefonicznego HaloŚląski
  • korzystanie z usługi elektronicznej HomeCash

Pakiet plus

Pakiet ten charakteryzuje się tym, że klient korzysta z rachunku bieżącego głównie za pomocą karty electron visa. W ramach pakietu plus świadczone są bezpłatne usługi:

  • wypłata gotówki w bankomatach BSK
  • otrzymuje jeden wyciąg miesięcznie z informacjami o wszystkich przeprowadzonych transakcjach i statusie gotówki na koncie osobistym
  • może regulować stałe zlecenia płatnicze (mieszkaniowe, ubezpieczeniowe, gazowe, elektryczne i inne)
  • przelewanie pieniędzy z konta osobistego na inne własne konta BSK (oszczędności kredytowe i termin)
  • wpłaty gotówkowe na własny rachunek
  • jedna karta VISA ELECTRON na Twoje konto
  • przelewanie pieniędzy na konta zagraniczne
  • korzystanie z systemu bankowości elektronicznej HomeCashe

W ramach tego pakietu BSK oferuje za dodatkową opłatą:

  • VISA ELECTRON
  • generacja VISA CLASIC CHARGE
  • puste czeki
  • przelew pieniężny
  • wypłaty gotówki w kasach BSK za pomocą banknotu
  • wysyłanie wyciągów po każdej dokonanej transakcji
  • sprawdzanie salda gotówkowego na koncie osobistym w oddziale banku
  • sporządzanie wyciągów na życzenie w oddziale banku
  • możliwość zadłużenia na koncie osobistym
  • korzystanie z serwisu telefonicznego HaloŚląski

Pakiet Super

 Przeznaczony jest dla bardzo aktywnych klientów korzystających z szerokiej gamy usług bankowych. W ramach tego pakietu bank oferuje bezpłatnie:

  • wypłata gotówki w bankomatach BSK
  • otrzymuje jeden wyciąg miesięcznie z informacjami o wszystkich przeprowadzonych transakcjach i statusie gotówki na koncie osobistym
  • może regulować stałe zlecenia płatnicze (mieszkaniowe, ubezpieczeniowe, gazowe, elektryczne i inne)
  • przelewanie pieniędzy z konta osobistego na inne własne konta BSK (oszczędności kredytowe i termin)
  • wpłaty gotówkowe na własny rachunek
  • jedna karta VISA ELECTRON na Twoje konto
  • przelewanie pieniędzy na konta zagraniczne
  • korzystanie z systemu bankowości elektronicznej HomeCash
  • druga karta VISA ELECTRON
  • jedna karta VISA CLASIC CHARGE
  • pięć etatów czekowych rocznie
  • wypłaty gotówki w kasach BSK za pomocą banknotu
  • wysyłanie wyciągów po każdej dokonanej transakcji
  • sprawdzanie salda gotówkowego na koncie osobistym w oddziale banku
  • korzystanie z serwisu telefonicznego HaloŚląski

za dodatkową opłatą można otrzymać:

  • każda kolejna karta VISA ELECTRON
  • każda kolejna karta CLASIC CHARGE VISA
  • dodatkowe formularze czekowe
  • możliwość zadłużenia się na koncie

Czek podróżny służy do dokonywania płatności za towary i usługi oraz do wypłacania gotówki w kasach banków honorujących czek podróżny emitenta, oznaczony oficjalnym emblematem emitenta.

Sprzedaż czeku następuje po okazaniu dowodu osobistego, dokonaniu płatności i złożeniu podpisu na każdym zakupionym czeku w obecności pracownika banku.

ciąg dalszy tej pracy mgr nastąpi…

Historia wykorzystania Internetu w bankowości

5/5 - (4 votes)

praca magisterska z bankowości

Najnowsze – znajdujące się jeszcze w większości krajów w zaawansowanym stadium rozwoju – kanały dystrybucji produktów bankowych to komputer osobisty, Internet i bankowość mobilna. Wprawdzie pierwsze próby testowania opartej na PC bankowości domowej nastąpiły na początku lat 80.[1], jednak większość z tych prób zakończyła się porażką i dopiero od kilku lat usługa ta zaczyna cieszyć się zainteresowaniem klientów. Od strony technicznej możliwość połączenia klienta z bankiem może być realizowana za pomocą odbiornika telewizyjnego lub ekranu komputera, wyposażonych w modem i dekoder i/lub telefonu. Doświadczenia większości banków, zwłaszcza amerykańskich, pokazują, że największe szanse rozwoju mają systemy, w których telefon (ale tonowy, nie impulsowy) staje się właściwie komputerowym terminalem w rękach klienta, natomiast próby podłączenia komputerów osobistych do centralnego komputera banku zakończyły się całkowitym fiaskiem.

Oferowane przez większość banków systemy home bankingu umożliwiają obserwację obrotów na rachunku, realizację typowych operacji rozliczeniowych (przelewy, wpłaty i wypłaty w obrocie krajowym i zagranicznym), dokonywanie obrotu papierami wartościowymi (np. składanie zleceń kupna-sprzedaży akcji i obligacji, subskrypcja papierów wartościowych),  a czasami nawet realizację specjalnych zamówień, takich jak np. doradztwo w zakresie możliwości ulokowania nadwyżek finansowych, czy wyboru formy sfinansowania konkretnej inwestycji.

Użytkownik systemu może także korzystać z serwisu informacyjnego banku, obejmującego m.in. informacje o produktach banku, ich cenach, warunkach nabycia, notowania kursów walutowych, papierów rynku pieniężnego i kapitałowego. Może też przesłać dowolne informacje tekstowe do banku.

Ważnymi zaletami home banking dla klienta są: możliwość stałego kontrolowania płynności finansowej oraz zwiększenie efektywności zarządzania środkami pieniężnymi przy znacznym skróceniu czasu operacji i zwiększeniu ich bezpieczeństwa. Zasadniczym plusem tej usługi, a zarazem kanału dystrybucji, jest jednak możliwość uzyskania informacji i przeprowadzania operacji finansowych z domu (lub siedziby firmy) także w czasie, gdy bank jest już nieczynny lub gdy jego oddział znajduje się daleko od domu/siedziby klienta. Nie bez znaczenia jest również prawie całkowita eliminacja dokumentacji papierowej na rzecz zapisu elektronicznego.

Powoli rzeczywistością staje się również koncepcja “banku wirtualnego”, umożliwiającego nabywanie produktów finansowych via Internet. Pierwszym takim bankiem, nie mającym tradycyjnych oddziałów i obracającym wyłącznie pieniądzem elektronicznym, był Security First Network Bank (SFNB), który rozpoczął działalność 18 października 1995 r. Tylko w pierwszym tygodniu jego istnienia strony SFNB w Internecie “odwiedziło” około pół miliona osób, a 450 klientów otwarło w nim rachunki. Zakładając rachunek bieżący, klient “otrzymuje” 200 czeków  wolnych od opłat, bezpłatną kartę bankomatową lub debetową, może też drogą elektroniczną zrealizować gratisowo do 20 płatności miesięcznie.

Oprócz obsługi kont bieżących bank ma w swojej ofercie 6-, 12- i 24- miesięczne certyfikaty depozytowe, zakłada też rachunki umożliwiające inwestowanie na rynku pieniężnym. Od października 1996 r. wprowadził karty kredytowe oraz rozpoczął zakładanie rachunków oszczędnościowych. W dalszej kolejności oferta ma zostać poszerzona o rachunki dla firm, umożliwiające inwestowanie na rynku kapitałowym oraz usługi ubezpie­czeniowe i brokerskie. Bank zbiera zapytania klientów, nadchodzą­ce pocztą elektroniczną, odpowiadając na nie w ciągu 48 godzin. Uruchomił też bezpłatną linię telefoniczną, działającą – podobnie jak bank – przez całą dobę.

Klienci pierwszego banku w Internecie (dziennie przybywa ich od 60 do 90, z czego 23% trafia tam dzięki zasłyszanym opiniom znajomych) to głównie młodzi ludzie o średniej wieku 26-45 lat, zamieszkali w dużych, gęsto zaludnionych miastach Kalifornii, Georgii, Nowego Jorku, Florydy, Teksasu i Massachusetts. Są otwarci na innowacje techniczne i technologiczne, przeważają wśród nich osoby często podróżujące w intere­sach, personel wojskowy i studenci. Są dobrze wykształceni, zamożni, dysponują znacznymi nadwyżkami finansowymi. Ich oczekiwania wobec banku można określić krótko: efektywność i nieprzerwany dostęp do usług, powiązany z ich wysoką jakością.

Ostatnio – w odpowiedzi na życzenia klientów – SFNB zdecydował się na uruchomienie czterech stacjonarnych oddziałów w Atlancie, Palo Alto, Bostonie i Kalifornii. Oddziały są niewielkie (zatrudniają co najwyżej 4 osoby) i nasycone nowoczesną techniką. Oprócz wypełniania funkcji operacyjnych i doradczych promują usługi SFNB dostępne za pośrednictwem Internetu – personel demonstruje klientom ofertę banku i sposób skorzystania z niej przy użyciu własnego PC.

W ślady SFNB poszły inne banki. W czerwcu 1996 roku w Internecie pojawił się Huntington Web Bank – duży bank międzynarodowy, obsługujący w USA głównie okręgi rolnicze. W dwa miesiące później możliwość skorzystania z niektórych produktów via Internet zaczął oferować City National Bank z siedzibą w Teksasie. We wrześniu 1996 r.15 dużych banków ze Stanów Zjednoczonych i Kanady, obsługujących łącznie ponad 60 mln gospodarstw domowych, założyło wspólnie z firmą IBM Integrion Financial Network – organizację, której celem jest zaoferowanie, począwszy od 1997 r., możliwości nabywania różnorodnych usług bankowych “na odległość”, m.in. za pośrednictwem Internetu.

Banki europejskie na razie zachowują rezerwę wobec innowatorskich poczynań banków zza Oceanu, ograniczając się do wykorzystywania Internetu w celach promocyjno-informacyjnych (“swoje” strony w Internecie mają m.in. Bank Pekao SA i PKO-bp). Do grona organizacji finansowych, chcących wykorzystać Internet do dystrybucji usług finansowych, dołączyła w czerwcu 1996 r. organizacja VISA Interactive, oferując poprzez sieć ponad 100 swoich instytucji możliwość nabywania produktów finansowych via Internet.

Nadzieje wiązane z wykorzystaniem Internetu do prowadzenia sprzedaży towarów i usług (w tym finansowych) są bardzo duże, bo sieć obejmuje swym zasięgiem praktycznie cały świat, jej użytkownikami są już setki milionów osób (w samej Polsce liczba abonentów Internetu przekroczyła pół miliona), możliwości wykorzystania są praktycznie nieograniczone, a koszty niskie. Jednak wielu fachowców zwraca uwagę na zagrożenia wiążące się z handlem internetowym. Ich zdaniem, sieć stwarza olbrzymie możliwości nadużyć i przestępstw, wypływających z samych jej właściwości, którymi są m.in. anonimowość kontaktujących się stron, łatwość pojawiania się ich i znikania, trudność (a czasem nawet niemożliwość) ustalenia czyjegoś fizycznego miejsca działania, które zresztą można dowolnie zmieniać, różne systemy prawne, w których działają strony, możliwość przechwytywania przez osoby trzecie przeznaczonych dla kogoś innego komunikatów, możliwość dokonywania przez te osoby ingerencji z zamiarem osiągnięcia korzyści itd.

Największą wadą Internetu dla banków i innych instytucji finansowych jest więc – jak na razie – brak możliwości zagwarantowania bezpieczeństwa transakcji. Inna istotna wada to brak gwarancji dostępności konkretnego komputera, co oznacza po prostu, że w momencie, gdy bank zechce wyłączyć swój komputer, stanie się dla klientów, którzy powierzyli mu swoje pieniądze, praktycznie niedostępny. Niebezpieczeństwo to jest przy tym największe w odniesieniu do banków działających wyłącznie w Internecie, takich jak wspomniany SFNB, które nie podlegają ponadto nadzorowi i kontroli państwa lub banku centralnego, a więc nie mają przykładowo obowiązku posiadania odpowiednio wysokiego kapitału własnego ani nie są zobowiązane do publikowania informacji na ten temat (SFNB nie publikuje danych o wielkości swoich zasobów kapitałowych), co może okazać się zgubne dla klientów.

Zważywszy ponadto, że złe wieści w Internecie mogą rozchodzić się bardzo szybko, banki wirtualne są wyjątkowo podatne na wywołane celowo, spekulacyjne wycofywanie pieniędzy na skalę masową. Może to bardzo łatwo doprowadzić nie tylko do bankructwa konkretnego banku, ale wszystkich banków działających w sieci, nie wspominając już o dalej idących reperkusjach takiego bankructwa dla gospodarki światowej i światowego systemu finansowego.

Wiele organizacji prowadzi prace nad systemami zabezpieczenia transakcji via Internet (ostatnio porozumienie w sprawie współpracy nad problemami związanymi z handlem internetowym zawarły AT&T i Hewlett-Packard). Zasadniczą przeszkodą hamującą postęp tych prac jest jednak całkowite embargo rządu USA nałożone na eksport bardziej wyrafinowanych programów do szyfrowania, niezbędnych dla zapewnienia poufności wymiany komunikatów w sieciach teleinformatycznych, a także brak norm prawnych, które wprowadzałyby obowiązujące wymogi bezpieczeństwa. Wprawdzie ostatnio Stany Zjednoczone nieco złagodziły wspomniane embargo, dopuszczając sprzedaż za granicę prostych programów szyfrujących na użytek instytucji finansowych, jednak programy te są powszechnie uznawane za łatwe do złamania w bardzo krótkim czasie.

Zaletą ostatniego z wymienionych nowych kanałów dystrybucji usług bankowych – telewizji interaktywnej – jest możliwość wykorzystania do nawiązania kontaktów bank-klient odbiornika telewizyjnego, znajdującego się przecież prawie w każdym domu. Jednym z pionierów telewizji interaktywnej był brytyjski National Westminster Bank, którego 2.500 klientów, początkowo na zasadzie eksperymentu, mogło – poprzez pilota zdalnego sterowania – zlecać dokonanie prostych operacji finansowych, takich jak np. regulowanie rachunków, dokonywanie wypłat czy realizacja przelewów. [2]


[1] W Europie pionierem home banking był Nottingham Building Society, który w 1983 rokuzaoferował brytyjskim klientom Homelink, oparty na ogólnodostępnym serwisie wideo tekstu.

[2] J. Harasim: Nowe tendencje…, op. cit., s. 75-78

Struktura przychodów i kosztów BGŻ S.A. Oddział w Głogowie w latach 1997 – 2001

5/5 - (3 votes)

Zmiany dokonujące się na rynku usług finansowych zmusiły banki do zwiększenia zainteresowania swoją kondycją finansową. Podstawą dokonania korekty dotychczasowych reguł działania banku, niezbędnej dla utrzymania oraz umocnienia pozycji na rynku, jest znajomość bieżącej i przyszłej sytuacji finansowej.

Ogólna sytuacja ekonomiczna, wywierająca wpływ na działalność i na wyniki finansowe banków oddziałuje także na warunki egzystencji i zachowania ogółu podmiotów działających na rynku – powodując wzrost lub spadek skłonności do oszczędzania, zwiększenie lub zmniejszenie tendencji do inwestowania, zwiększenie lub zmniejszenie zapotrzebowania na kredyty. Decyduje więc w znacznej mierze o tym, jak będą postępować partnerzy banku, jakie będą ich żądania i oczekiwania, jaka będzie ich kondycja finansowa[1].

Każdy bank i w każdych warunkach zawsze ma ograniczony pułap generowania dochodów. W praktyce nie można niestety stwierdzić czy potencjalnie możliwy poziom dochodów jest osiągany. Po pierwsze, ten poziom można szacować, nie można jednak dokładnie go obliczyć. Po drugie, nie może być w banku tak dobrze, aby nie mogło być lepiej, nie można więc zakładać, że wszystko funkcjonuje idealnie, a każda szansa jest wykorzystana.

Każdy bank ma jednocześnie minimalny pułap kosztów, które musi ponosić, by mógł funkcjonować. W zakresie kosztów jest inaczej niż w przypadku dochodów, są to bowiem zjawiska poddające się skutecznemu sterowaniu. Każda wydawana kwota jest następstwem podejmowanej w tym przedmiocie decyzji. Pewne koszty są generowane jako skutek wcześniej podjętych decyzji długookresowych, ale większość innych może być odroczona lub zaniechana. Niezmiernie trudno jest jednak utrzymać bieżące koszty w wysokości skrajnego minimum i nie ponosić wydatków na rozwój, bo to rzutuje negatywnie na rynkową pozycję banku, a w konsekwencji – na dochody w następnych okresach.

Elementem rozwoju banku jest wybór, czy dążyć do osiągania zysku przez ustanowienie możliwie wysokich marż banku i stawek prowizji, czy może starać się osiągnąć dobry wynik dzięki konkurencyjnym stawkom oprocentowania oraz prowizji i równocześnie dużym obrotom. Lepszym wyborem nie tylko dla zysku, ale i dla image banku wydaje się maksymalizowanie obrotów przy umiarkowanych stawkach odsetek i prowizji. Jednak swoboda decyzji w tej sprawie jest zawsze ograniczona realiami. Trzeba uwzględnić między innymi jakość bazy technicznej banku, sytuację rynkową i działania konkurencji.

Każdy podmiot gospodarczy, który pragnie utrzymać i(lub) umacniać swoją pozycję na rynku, musi dostosowywać się do zmieniających się warunków rynkowych oraz wymagań i potrzeb swoich odbiorców. Odnosi się to do wszystkich sektorów gospodarki, a więc także do sektora usług finansowych, w tym szczególnie do banków.

Ocena wyników banku jako podmiotu gospodarczego, w części dotyczącej finansów, opiera się na bilansie oraz rachunku zysków i strat. Jest dokonywana przez organa banku okresowo, a po upływie roku w specjalnym trybie[2].

Bilans banku zajmuje centralne miejsce wśród sprawozdań finansowych. Jest to usystematyzowane zestawienie majątku (aktywa) oraz zobowiązań i kapitałów własnych (pasywa). Sporządzany jest w ściśle określonym momencie i jest zestawieniem statycznym[3]. W momencie tym stany majątku, zobowiązań i kapitałów własnych są konsekwencją zmniejszeń i zwiększeń dokonywanych w okresie poprzedzającym moment bilansowania. Zestawienie to obejmuje finalny rezultat zaistniałych zmian, tj. stany końcowe.

Rachunek zysków i strat natomiast jest sprawozdaniem o dokonaniach banku i umożliwia badanie struktury przychodów, kosztów oraz wyniku finansowego netto za okres od początku do końca roku obrotowego. Dostarcza informacji o poziomie i źródłach wyniku finansowego osiągniętego przez bank w danym okresie oraz ułatwia analizę i prognozowanie wyniku. Sprawozdanie to umożliwia rozpoznanie położenia dochodowego banku i odzwierciedla osiągnięte w tym okresie przychody i poniesione koszty[4].

Podstawowym źródłem wyniku finansowego są przychody. Przychody banków dzielą się na dziewięć zasadniczych grup:

  1. Przychody z operacji z podmiotami finansowymi
  2. Przychody z operacji z podmiotami niefinansowymi
  • Przychody z operacji z jednostkami budżetu państwa i budżetu terenowego
  1. Przychody z operacji papierami wartościowymi
  2. Inne przychody z operacji finansowych
  3. Przychody uboczne
  • Przychody z tytułu rozwiązania rezerw
  • Pozostałe przychody operacyjne
  1. Zyski nadzwyczajne

Główne źródła przychodów banku obejmują pierwsze pięć grup – przychody z operacji bankowych[5]. Przychody pierwszych trzech grup, a więc przychody z operacji z podmiotami finansowymi, przychody z operacji z podmiotami niefinansowymi oraz przychody z operacji z jednostkami budżetu państwa i budżetu terenowego klasyfikowane są według typu podmiotów, dla których realizowane są operacje bankowe, a ponadto dzielone na:

  • odsetki,
  • prowizje,
  • inne przychody.

Następna grupa przychodów związana jest z operacjami na papierach wartościowych przeprowadzanymi przez bank na własny rachunek. Przychody te stanowią odsetki od operacji papierami wartościowymi z przyrzeczeniem odkupu, przychody z operacji papierami wartościowymi handlowymi i lokacyjnymi, odsetki od obligacji restrukturyzacyjnych, dywidendy od akcji z zespołu 0 bankowego planu kont oraz przychody z tytułu sprzedaży akcji w jednostkach zależnych i stowarzyszonych.

Kolejna grupa to inne przychody z operacji finansowych. Obejmują one przychody z operacji wymiany, z operacji instrumentami finansowymi, od operacji z Bankowym Funduszem Gwarancyjnym, z tytułu zobowiązań pozabilansowych finansowych i gwarancyjnych, odsetki od pożyczek podporządkowanych.

Przychody z operacji bankowych są podstawą do ustalenia wyniku na działalności bankowej (+ zysk na działalności bankowej, – strata na działalności bankowej).

Przychody uboczne związane są ze świadczeniem usług nie zaliczonych do podstawowej działalności, np. przychody ze sprzedaży usług informatycznych, ze świadczenia usług transportowych, ze sprzedaży materiałów itp. Przychody z tytułu rozwiązania rezerw dotyczą zmniejszenia zabezpieczeń, które tworzone są w związku z deprecjacją z tytułu likwidacji aktywu ryzykowego lub pokrycia stwierdzonej straty. Pozostałe przychody operacyjne nie są związane bezpośrednio ze zwykłą działalnością banku, są to np. przychody z tytułu sprzedaży, likwidacji środków trwałych, sprzedaży wartości niematerialnych i prawnych, z tytułu odzyskanych należności nieściągalnych, otrzymanych odszkodowań, kar, grzywien, darowizn. Ostatnia grupa to zyski nadzwyczajne. Stanowią one skutki finansowe zdarzeń powstających niepowtarzalnie, poza zwykłą działalnością banku, i dlatego nie kwalifikują się do pozostałych przychodów operacyjnych.

W rachunku zysków i strat przychody wykazuje się narastająco za okres od pierwszego do ostatniego dnia roku obrotowego. Nie zalicza się do przychodów odsetek od niespłaconych należności oraz przychodów przyszłych okresów. Te ostatnie są wykazywane w pasywach bilansu jako przychody pobierane z góry (prowizje, dyskonto weksli).

Kolejnym elementem wyniku finansowego banku są koszty i straty nadzwyczajne, które dzielą się na dziewięć zasadniczych grup:

  1. Koszty operacji z podmiotami finansowymi
  2. Koszty operacji z podmiotami niefinansowymi
  • Koszty operacji z jednostkami budżetu państwa i budżetu terenowego
  1. Koszty papierami wartościowymi
  2. Inne koszty na operacjach finansowych
  3. Koszty działania banków i amortyzacja
  • Odpisy na rezerwy
  • Pozostałe koszty operacyjne
  1. Straty nadzwyczajne

Pierwsze pięć grup to koszty operacji bankowych. Koszty pierwszych trzech grup klasyfikowane są według typu podmiotów, dla których realizowane są operacje bankowe oraz dzielone są na:

  • odsetki,
  • prowizje,
  • inne koszty.

Następna grupa dotyczy kosztów operacji papierami wartościowymi przeprowadzanymi przez bank na własny rachunek. Koszty te obejmują odsetki od operacji papierami wartościowymi z przyrzeczeniem odkupu, koszty operacji papierami wartościowymi handlowymi i lokacyjnymi, koszty z tytułu emisji papierów wartościowych.

Kolejna grupa to inne koszty na operacjach finansowych. Obejmują one wynik ujemny z operacji wymiany niezależnie od ich charakteru, koszty z tytułu należności nieściągalnych, na które nie należało tworzyć rezerwy i koszty operacji instrumentami finansowymi, odsetki od zobowiązań podporządkowanych, koszty tworzenia Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, koszty z tytułu zobowiązań pozabilansowych finansowych i gwarancyjnych.

Porównanie przychodów z operacji bankowych z odpowiadającymi im kosztami operacji bankowych pozwala na ustalenie wyniku na działalności bankowej, na który składają się:

  • wynik z tytułu odsetek,
  • wynik z tytułu prowizji,
  • wynik na operacjach finansowych,
  • wynik z pozycji wymiany.

Koszty działania banku to koszty zarządu banku. Obejmują one koszty osobowe i pochodne, koszty rzeczowe, podatki i opłaty obciążające koszty, koszty uboczne. Największy udział mają koszty osobowe, które w wielu polskich bankach są relatywnie wysokie wobec istniejącego zatrudnienia i wyposażenia technicznego[6]. Kolejna grupa kosztów to odpisy na amortyzację, których dokonuje się zgodnie z planem amortyzacji.

Wynik na działalności bankowej skorygowany o pozostałe przychody i koszty operacyjne, koszty działania banku, amortyzację oraz różnicę wartości rezerw i aktualizacji stanowi wynik z działalności operacyjnej.

Kolejnym elementem obliczeniowym wyniku finansowego są straty nadzwyczajne. Obejmują one koszty mające charakter wyjątkowy oraz straty nie wiążące się z operacjami bankowymi, stanowiące skutki finansowe zdarzeń powstających niepowtarzalnie.

Wynik z działalności operacyjnej skorygowany o zyski i straty nadzwyczajne to wynik finansowy brutto. Wynik finansowy brutto skorygowany o obowiązkowe obciążenia stanowi wynik finansowy netto wykazywany w bilansie.

Polski wzór rachunku zysków i strat jest rozbudowany, co ma szczególne walory informacyjne, ponieważ wyeksponowane są poszczególne pozycje kosztów i przychodów[7]. Układ pozycji jest skorelowany z układem bilansu i tak rozwiązany, że daje przegląd czynników, które miały wpływ na wynik finansowy. Zapoznanie się z tak sporządzonym rachunkiem umożliwia wyciąganie wniosków o przyczynach osiągnięć w tworzeniu zysku i ewentualnych niepowodzeń. Daje pogląd o dochodowości głównych rodzajów działalności banku, o strukturze kosztów, utworzonych rezerwach i ogólnie – o skuteczności banku w minionym okresie[8].

W oparciu o dane przedstawione w tabeli Rachunek zysków i strat BGŻ S.A. Oddział w Głogowie opracowane zostały kolejne analizy zawarte w tej części pracy, a więc:

  • Przychody z tytułu odsetek BGŻ S.A. Oddział w Głogowie w latach 1997 – 2001,
  • Przychody z tytułu prowizji i opłat bankowych BGŻ S.A. Oddział w Głogowie w latach 1997 – 2001,
  • Struktura wyniku na działalności bankowej BGŻ S.A. Oddział w Głogowie w latach 1997 – 2001,
  • Udział odsetek oraz prowizji i opłat w wyniku na działalności bankowej BGŻ S.A. Oddział w Głogowie w latach 1997 – 2001,
  • Struktura kosztów działania BGŻ S.A. Oddział w Głogowie w latach 1997 – 2001,
  • Wynik z tytułu prowizji i opłat a koszty z tytułu wynagrodzeń w BGŻ S.A. Oddział w Głogowie w latach 1997 – 2001,
  • Dynamika wyniku finansowego BGŻ S.A. Oddział w Głogowie w latach 1997 – 2001.

Wszystkie wielkości liczbowe zawarte w tej części pracy wyrażone zostały w tys. zł.

Tabela 13. Rachunek zysków i strat BGŻ S.A. Oddział w Głogowie w latach 1997 – 2001

Wyszczególnienie 31.12.1996 31.12.1997 31.12.1998 31.12.1999 31.12.2000 31.12.2001
I. Przychody z tytułu odsetek

1. Od instytucji finansowych

2. Od klientów i sektora budżetowego

3.       Pozostałe

6 808,97

0,00

6 808,97

0,00

9 550,83

             0,00

9 550,83

0,00

8 607,09

0,00

8 607,09

0,00

6 995,49

0,00

6 995,49

0,00

7 171,69

0,00

7 171,69

0,00   

7 080,61

0,00

7 080,61

0,00

II. Koszty odsetek

1. Od instytucji finansowych

2. Od klientów i sektora budżetowego

3. Pozostałe

2 676,04

0,00

2 676,04

0,00

2 895,07

0,00

2 895,07

0,00

3 041,37

0,00

3 041,37

0,00

1 966,47

0,00

1 966,47

0,00

3 026,80

0,00

3 026,80

0,00

2 313,88

0,00

2 313,88

0,00

III. Wynik z tytułu odsetek (I – II) 4 132,93 6 655,76 5 565,72 5 029,02 4 144,89 4 766,73
IV. Przychody z tytułu prowizji    486,35   329,55   317,95   471,67    711,20    820,35
V. Koszty z tytułu prowizji        3,27       2,36       2,74       1,72        0,99        0,72
VI. Wynik z tytułu prowizji (IV – V)   483,08   327,19   315,21  469,95    710,21    819,63
VII. Przychody z akcji, udziałów i innych papierów wartościowych       0,00        0,00       0,00       0,00        0,00        0,00
 VIII. Wynik na operacjach finansowych        2,75         4,91        2,37       4,95  – 134,57    – 72,14
IX. Wynik z pozycji wymiany      10,84      15,22    113,09      26,61      52,36     268,01
X.  Wynik na działalności bankowej 4 629,60 7 003,38 5 996,39 5 530,53 4 772,89 5 854,37
XI. Pozostałe przychody operacyjne        7,15      16,04        4,63        9,17    113,98      81,23
XII. Pozostałe koszty operacyjne       3,20      29,53       0,53      11,65   136,30      62,11
XIII. Koszty działania banku

1. Wynagrodzenia

2. Narzuty na wynagrodzenia

3. Pozostałe

  770,93

444,18

210,08

116,67

1 063,23

589,34

277,51

196,38

1 490,13

687,95

325,78

476,40

1 496,93

814,86

177,74

504,33

1 809,26

962,53

204,83

641,90

1 795,87

916,15

186,75

692,97

XIV.  Amortyzacja środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych       50,81     84,29      96,97          145,16     226,64   281,60
XV.   Odpisy na rezerwy i aktualizacja wartości

1. Odpisy na rezerwy na należności, zobowiązania warunkowe oraz ogólny fundusz ryzyka

 10 685,47

 10 685,47

 11 210,77

  11 210,77

4 713,37

  4 713,37

1 593,18

  1 593,18

3 227,61

 3 227,61

4 114,63

 4 114,63

 XVI.  Rozwiązanie rezerw i zmniejszenia dotyczące aktualizacji

1. Należności, zobowiązań warunkowych i innych

7 982,17

 7 982,17

8 704,51

 8 704,51

6 110,11

 6 110,11

 11 615,17

 11 615,17

9 706,23

9 706,23

1 975,80

 1 975,80

XVII. Różnica wartości rezerw i aktualizacji (XV – XVI)  2 703,30  2 506,26 – 1 396,74 – 10021,99   – 6 478,62  2 138,83
XVIII.  Wynik na działalności operacyjnej (X + XI – XII – XIII – XIV + / –  XVII)   1 108,51 3 336,11 5 810,13   13 907,95    9 193,29 1 657,19
XIX. Wynik na operacjach nadzwyczajnych        0,00       0,00       0,00       0,00      0,00       0,00
XX. Wynik finansowy brutto  (XVIII+/– XIX)

1.  Zysk brutto

2.  Strata brutto

1 108,51

1 108,51

0,00

3 336,11

3 336,11

0,00

5 810,13

5 810,13

0,00

 13 907,95

13 907,95

0,00

  9 193,29

9 193,29

0,00

1 657,19

1 657,19

0,00

 XXI.  Wynik finansowy netto

1.       Zysk netto

2.       Strata netto

1 108,51

1 108,51

0,00

3 336,11

3 336,11

0,00

5 810,13

5 810,13

0,00

 13 907,95

13 907,95

0,00

 9 193,29

9 193,29

0,00

1 657,19

1 657,19

0,00

Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych BGŻ S.A. Oddział w Głogowie

Jak już wcześniej wspomniano, podstawowym źródłem wyniku finansowego są przychody. Główne źródła przychodów banku to przychody z operacji bankowych[9], na które składają się odsetki, prowizje oraz inne przychody.


[1] B. Kosiński, Bank komercyjny – Organizacja …, op. cit., s. 69

[2] M. Rajczyk, Podstawy …, część 3 Finanse …, op. cit., s. 143

[3] A. Jarugowa M. Marcinkowska J. Marcinkowski, Rachunkowość finansowa banków, Fundacja Rozwoju Rachunkowości w Polsce, Warszawa 1997, s. 243

[4] Ibidem, s. 202

[5] Ibidem, s. 205

[6] Z. Krzyżkiewicz, Podręcznik …, op. cit., s. 358

[7] Ibidem, s. 222

[8] M. Rajczyk, Podstawy …, część 3 Finanse …, op. cit., s. 183

[9] A. Jarugowa M. Marcinkowska J. Marcinkowski, Rachunkowość …, op. cit., s. 205

Monitoring portfela kredytowego

5/5 - (3 votes)

podrozdział pracy mgr

Zarządzanie portfelem kredytowym wymaga zapewnienia szybkiej i pełnej informacji o jego bieżącym stanie, zmianach i tendencjach rozwojowych. Nieodzownym elementem systemu informacyjnego jest uruchomienie w banku procedur badania kredytów – monitoringu kredytowego w toku ich funkcjonowania.[1]

Monitoring kredytowy jest to system bieżącej i systemowej weryfikacji zdolności kredytowej klienta oraz zabezpieczeń prawnych w toku funkcjonowania kredytu. Podstawowym celem tego monitoringu jest systematyczne analizowanie poszczególnych umów kredytowych, a także struktury jakościowej portfela kredytowego na szczeblu oddziału i całego banku.[2]

Zadania banku w zakresie uruchomienia m.in. procedur monitoringu kredytowego wynikają z:

  • zewnętrznych regulacji ustawowych;
  • regulacji wewnętrznych, przyjętych w danym banku.

Regulacje ustawowe są związane z normami dotyczącymi kształtowania się na poziomie całego banku:

– współczynnika wypłacalności banku;

– obligatoryjnych rezerw celowych na wierzytelności bankowe obciążone ryzykiem;

– koncentracji zaangażowania kredytowego;

– poziomu zadłużenia większych kredytobiorców. Stosowane przez bank wewnętrzne procedury monitoringu, uruchamiane na poziomie oddziałów i centrali, dotyczą:

  • bieżącej oceny zdolności kredytowej według własnych kryteriów;
  • badania terminowości obsługi zadłużenia przez poszczególnych kredytobiorców;
  • badania i aktualizacji realnej wartości przyjętych zabezpieczeń;
  • badania stopnia koncentracji kredytów w oddziałach i w całym banku;
  • analizy w centrali okresowej zbiorczej sprawozdawczości kredytowej oddziałów.

Chodzi więc tu o procedury monitoringowe tak poszczególnych kredytów, jak i całego portfela kredytowego. W ten sposób realizowane są dwie funkcje monitoringu: informacyjna i zabezpieczeniowa.

Funkcja informacyjna, odnosząca się do monitoringu całego portfela kredytowego, umożliwia okresowe dostarczanie jednostkom zarządzającym portfelem informacji o:[3]

  • elementach składowych portfela (podział kredytów według: rodzajów, wartości poszczególnych kredytów, branż, regionów, sektorów własnościowych, klas ryzyka, zabezpieczeń prawnych itp.);
  • rozwoju działalności kredytowej w okresie porównawczym (zmiany w klasach ryzyka, rodzajach zabezpieczeń, sektorach itp.).

Monitoring poszczególnych umów kredytowych pozwala z kolei na dostarczenie informacji o niekorzystnych odchyleniach faktycznego przebiegu procesu kredytowania od założeń, co przy systematyczności działań w tym względzie, daje podstawy do jakościowej poprawy decyzji kredytowych.

Ważnym aspektem monitoringu jest jego funkcja zabezpieczająca, sprowadzająca się do działań zapobiegawczych oraz eliminowania następstw aktywnego ryzyka kredytowego. Potencjalnym stratom zapobiega możliwie wczesne rozpoznanie przyczyn i istoty odchyleń w przebiegu procesu kredytowania. Służy ono zastosowaniu środków zapobiegawczych w ramach procedur mających skorygować owe niekorzystne odchylenia.

Procedury monitoringu kredytowego obejmują zarówno obszar kredytów w sytuacji regularnej (kredyty normalne), jak i w sytuacji nieregularnej (kredyty poniżej standardu, wątpliwe, stracone).

Każde zaangażowanie kredytowe musi podlegać okresowej weryfikacji na podstawie, której dokonuje się wyboru:

  • co szczególnie monitorować?
  • jakie kryteria należy zastosować?

Obszar monitoringu obejmuje wszystkie kredyty. Monitoring dotyczy systematycznej obserwacji rozwoju lub zmian w czterech zakresach:[4]

  • przedsiębiorcy (personalna zdolność kredytowa);
  • firmy (ekonomiczna zdolność kredytowa);
  • warunków kredytowania;

Na podstawie analizy zmian w wymienionych obszarach otrzymuje się sygnały (wskaźniki) wczesnego ostrzegania, np. o przyczynach niewypłacalności klienta, zagrożeniach w sferze rynku, zasilaniu finansowym.

Tryb monitorowania kredytów powinien być dostosowany do typu i obszaru monitoringu oraz skali ryzyka kredytowego. Zazwyczaj wykorzystuje się dwa tryby monitoringu:

  1. Zindywidualizowany, dostosowany do klientów:
  • o znacznym zaangażowaniu kredytowym;
  • obciążonych dużym ryzykiem kredytowym;
  • wnioskujących w toku kredytowania o zmianę warunków kredytowania;
  • nie spłacających długu;
  • o pogarszającym się standingu finansowym.
  1. Automatyczny (rutynowy), przy zastosowaniu technik komputerowych dla pozostałych klientów, tj. o mniejszym zaangażowaniu kredytowym, ograniczonym ryzyku kredytowym, rzetelnie wywiązujących się z umów kredytowych. Dotyczy on wszystkich podmiotów gospodarczych prowadzących pełną księgowość handlową. Do celów monitoringu rutynowego program musi uwzględniać m.in. informacje dotyczące operacji na rachunku bieżącym: stanów na koniec okresu badań, przeciętnych sald, najniższych i najwyższych, przekroczeń debetowych w dniach, obrotów wekslowych, czekowych. Automatyczny (komputerowy) system wczesnego ostrzegania ma następujące zalety:[5]
  • zapewnia bardzo dobry przegląd rozwoju gospodarki kredytobiorcy, prowadzenia jego finansów (przegląd operacji na kontach);
  • tendencje w zakresie obrotów w relacji do przekroczeń sald debetowych stanowią podstawę weryfikacji ocen zdolności kredytowej;
  • pogłębia znajomość klienta, także tego – w opinii banku – bezproblemowego;
  • w przypadku pojawienia się błędnych symptomów stwarza sygnał do pogłębionego, zindywidualizowanego monitoringu klienta;
  • kierownictwo banku ma przegląd decyzji kredytowych swoich inspektorów, co daje podstawy do jakościowej oceny ich pracy.

Rutynowy tryb monitoringu, przebiegający na szczeblu inspektora kredytowego oddziału, powinien być realizowany w przedziale miesięcznym, dostosowanym do napływania informacji od klienta.

Niezależnie od trybu monitorowania, raz w roku inspektor przeprowadza osobistą rozmowę z klientem, połączoną z lustracją firmy. Coroczna rozmowa handlowa z klientem jest nieodłącznym elementem monitoringu i obejmuje:

  • omówienie bilansu i rachunku wyników;
  • analizę mocnych i słabych stron klienta;
  • przegląd stanu finansów (obroty na rachunkach, spłata długu).

Rozmowa z klientem zawiera aspekty rynkowe (funkcja doradcza) i aspekty monitorowania (funkcja informacyjno-kontrolna).

Usystematyzowanie i sformalizowanie procedury monitoringu kredytowego powinny umożliwić w miarę obiektywną i pełną ocenę obszarów ryzyka w zaangażowaniu kredytowym pojedynczego klienta oraz całego portfela kredytowego. Konieczne jest tu określenie zakresów odpowiedzialności i ich umiejscowienie organizacyjne. Chodzi o podział kompetencji monitoringowych między oddział i centralę, o określenie zasad współdziałania zespołów monitoringu wewnątrz centrali, a także o podział zadań i funkcji na różnych stanowiskach bankowych.

Model organizacji monitoringu większego banku, o rozbudowanej sieci oddziałów, musi uwzględniać zaangażowanie do tego celu różnych jednostek organizacyjnych i instancji decyzyjnych. Na szczeblu oddziałów są to: inspektor kredytowy, naczelnik (naczelnicy) wydziału (wydziałów), komisje kredytowe, dyrektor oddziału. Na szczeblu centrali są to odpowiednio: specjaliści lub zespół ds. monitoringu kredytowego określonego obszaru lub jednostki organizacyjnej, dyrektor departamentu kredytów, komitet kredytowy banku, dyrektor zarządu banku, zarząd banku.

Inspektor kredytowy odgrywa kluczową rolę w systemie monitoringu. Zajmuje on stanowisko bezpośredniego obserwatora zmieniających się, specyficznych dla danego kredytobiorcy zjawisk. Ich interpretacja wymaga utrzymania systematycznych, bieżących kontaktów z klientem w celu oceny jego sytuacji osobistej (zdolności personalnej) i ekonomiczno-finansowej (zdolności ekonomicznej). Oprócz informacji wymiernych (ilościowych), dotyczących np. intensywności rozliczeń, obrotów zadłużenia, dysponuje on bogatą jakościową i nie rejestrowaną informacją, pozyskiwaną poprzez osobiste obserwacje w kontaktach z klientem (rozmowy coroczne, negocjacje warunków umów, inspekcje itp.). Inspektor kredytowy występuje tu w podwójnej roli:

  • jako użytkownik komputerowego systemu wczesnego ostrzegania;
  • jako twórca systemu, dostarczający aktualnych, rzetelnych danych do bazy informacyjnej o kliencie i swoim portfelu.

Przeprowadza on okresowo monitoring w trybie automatycznym i zindywidualizowanym:

  • poszczególnych umów kredytowych obsługiwanego klienta (dotyczy to także kredytów przekraczających kompetencje kredytowe oddziału);
  • portfela cząstkowego obsługiwanych przez siebie klientów.

Comiesięczny przegląd poszczególnych umów kredytowych odbywa się pod kątem:[6]

  • aktualności dokumentów bilansowych, sald na rachunku bankowym, kredytowym; w celu zapobieżenia dezaktualizacji dane powinny być bieżąco gromadzone;
  • obserwacji rozwoju sytuacji kredytobiorcy pod kątem pojawiania się tzw. sygnałów wczesnego ostrzegania w zakresie czterech wymienionych wcześniej zakresów monitoringu (przedsiębiorca, firma, warunki kredytowania, zabezpieczenia kredytowe).

Bezwzględnie koniecznym wymogiem monitoringu na rym szczeblu decyzyjnym jest systematyczne sporządzanie syntetycznych, pisemnych notatek, pozostających w dokumentacji kredytobiorcy (kierunki zmian: poprawa, pogorszenie, przyczyny).

Zestawienie bieżąco monitorowanych umów kredytowych tworzy portfel kredytowy inspektora (portfel cząstkowy oddziału) i co miesiąc podlega przeglądowi przez kierownika wydziału kredytowego. Portfel cząstkowy inspektora musi odnotowywać zmiany pozytywne i negatywne w porównawczej perspektywie czasowej w zakresie:

  • oceny zdolności kredytowej klienta według metodyki przyjętej w danym banku;
  • klasyfikacji należności z tytułu udzielonych kredytów i gwarancji (normalne, poniżej standardu, wątpliwe, stracone lub według wewnętrznej klasyfikacji banku);
  • utworzonych rezerw celowych;
  • realnej wartości zabezpieczeń w relacji do stanu zadłużenia portfela.

Zatwierdzone portfele cząstkowe inspektorów kredytowych tworzą portfel kredytowy oddziału, który jest monitorowany na szczeblu centrali baku.

Komórka informatyczno-wspierająca w centrali systematyzuje raporty oceny portfeli oddziałów, tworząc portfel kredytowy banku.

Oprócz oddziału, jako bezpośredniego stanowiska obserwacji rynku oraz klienta, w procesie informacyjnym bardzo istotną rolę odgrywa wewnątrzbankowa wywiadownia gospodarcza w centrali. Pozyskiwane przez nią informacje pochodzą z zewnętrznych i różnorodnych źródeł oraz są przez nią przygotowywane, przetwarzane, kierowane do użytkowników i archiwizowane.

Wywiadownia zajmuje się zbieraniem i weryfikowaniem materiału informacyjnego dotyczącego działalności kredytowej, co pozwala na okresową ocenę zmian danych z firmy i ich interpretację z punktu widzenia kształtowania się wypłacalności kredytobiorcy. Gromadzenie informacji dokonywane jest w dwóch formach: niezależnie od zapytań ofertowych; stosownie do zapytań (np. odnośnie do oceny wypłacalności konkretnej firmy).

Dla systemu wczesnego ostrzegania podstawowe znaczenie ma pierwsza kategoria informacji. Wywiadownia korzysta w tym zakresie z następujących źródeł:[7]

  • komunikatów o niewypłacalności podmiotów gospodarczych;
  • zawiadomień o protestach weksli;
  • bankowych i handlowych systemów informacyjnych. Wszelkie informacje przydatne dla monitoringu kredytowego, zwłaszcza negatywne, są kierowane do oddziałów.

[1] Wł L. Jaworskiego i Z. Zawadzkiej (red), Bankowość. Podręcznik akademicki, Poltext, Warszawa, 2002, s. 676.

[2] Praca zbiór, pod red. L. Jaworskiego, Współczesny bank, Poltext, Warszawa 2000, s. 418

[3] Wł. L. Jaworskiego i Z. Zawadzkiej (red), Bankowość. Podręcznik akademicki, Poltext, Warszawa 2002, s. 678

[4] Praca zbiór, pod red. L. Jaworskiego, Współczesny bank, Poltext, Warszawa 2000, s. 420

[5] Praca zbiór, pod red. L. Jaworskiego, Współczesny bank, Poltext, Warszawa 2000, s. 422

[6] Praca zbiór, pod red. Wł. L. Jaworskiego i Z. Zawadzkiej, Bankowość. Podręcznik akademicki, Poltext, Warszawa 2002, s. 681

[7] Praca zbiór, pod red. L. Jaworskiego, Współczesny bank, Poltext, Warszawa 2000, s. 424