Przedmiot i cel badań to jeden z istotniejszych elementów prac licencjackich.
W pracy licencjackiej, przedmiot i cel badań są fundamentalnymi elementami, które nadają strukturę i głębię całemu badaniu. Oto nieco teorii na temat tych pojęć:
Przedmiot badań odnosi się do obszaru tematycznego, zagadnienia lub problemu, który jest badany. Jest to konkretny obszar zainteresowania, na który skupia się badacz w trakcie swoich analiz. Wybór odpowiedniego przedmiotu badań jest kluczowy, ponieważ decyduje o zakresie, głębi i istotności pracy.
- Wybór tematu: Badacz powinien wybrać temat, który jest wystarczająco ciekawy i istotny, aby uzasadnić przeprowadzenie badań. Temat powinien być również zgodny z zainteresowaniami badacza oraz dostępnością danych i źródeł informacji.
- Konkretne zdefiniowanie przedmiotu: Istotne jest precyzyjne zdefiniowanie obszaru badawczego, aby uniknąć rozmycia i niejednoznaczności. Definicja przedmiotu badań powinna być jasna i zrozumiała dla czytelnika.
- Uzasadnienie wyboru: W pracy licencjackiej należy również uzasadnić, dlaczego wybrany przedmiot badań jest ważny i wartościowy. Może to obejmować wskazanie na istniejące luki w literaturze, potrzeby praktyczne czy społeczne oraz potencjalne konsekwencje wynikające z rozwiązania problemu.
Cele badań określają, co badacz zamierza osiągnąć poprzez przeprowadzenie badań nad wybranym przedmiotem. Cele są kluczowe dla ustrukturyzowania pracy, a także oceny jej efektywności. Cele mogą być zarówno ogólne, jak i szczegółowe, zależnie od zakresu badań i ich złożoności.
- Sformułowanie celu ogólnego: Cel ogólny określa główny zamiar pracy, czyli główny wniosek, do którego dążą badania. Jest to generalna deklaracja tego, co badacz chce osiągnąć.
- Określenie celów szczegółowych: Oprócz celu ogólnego, praca powinna mieć także cele szczegółowe, które wyznaczają konkretne kroki, jakie badacz podejmie w celu osiągnięcia celu ogólnego. Cele szczegółowe powinny być konkretne, mierzalne i osiągalne.
- Związki między przedmiotem a celem: Cele badań powinny bezpośrednio wynikać z przedmiotu badań. Powinny służyć głównemu celowi pracy, który jest związany z rozwiązaniem problemu lub udzieleniem odpowiedzi na pytanie badawcze.
Przedmiot i cel badań są fundamentalnymi elementami pracy licencjackiej, które pomagają ustalić jej kierunek i zasięg. Poprawne zdefiniowanie tych elementów jest kluczowe dla skutecznego przeprowadzenia badań oraz uzyskania wartościowych wniosków. Badacz powinien zadbać o jasność, precyzję i spójność w określeniu przedmiotu i celów badań, co umożliwi czytelnikowi łatwiejsze zrozumienie i ocenę wartości pracy.
Poniżej przykład z pracy o paleniu tytoniu przez młodzież.
Celem niniejszej pracy jest próba odpowiedzi na pytanie: jak rozpowszechnione jest zjawisko nikotynizmu wśród młodzieży szkół podstawowych (na podstawie badań własnych przeprowadzonych wśród uczniów klas ósmych wybranych szkół podstawowych w Tarnobrzegu i Rytwianach). W tym celu przeprowadziłam badania, których zadaniem było w szczególności:
- dokonanie oceny jakościowej i ilościowej palenia papierosów wśród młodzieży klas ósmych szkoły podstawowej w zależności od miejsca zamieszkania;
- przedstawienie społecznych i demograficznych cech osób palących i niepalących;
- poznanie motywów palenia lub niepalenia papierosów;
- określenie czynników mających wpływ na inicjację nikotynową;
- określenie wpływu inicjacji nikotynowej na dalszy rozwój nałogu;
- poznanie okoliczności palenia papierosów;
- określenie rodzinnych i środowiskowych uwarunkowań nikotynizmu mających wpływ na rozwój nałogu wśród badanej młodzieży;
- poznanie opinii młodzieży na temat zakazu palenia papierosów w niektórych miejscach publicznych.